Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/21274
Type: Artigo de Periódico
Title: Boas práticas e elevado desempenho escolar em contexto de vulnerabilidade social com referência aos resultados do IDEB
Title in English: Good school practices and high school performance into the context of social vulnerability based on IDEB results
Authors: Martins, Edivaldo Cesar Camarotti
Calderón, Adolfo Ignácio
Keywords: Boas práticas escolares;Desempenho escolar;Escola eficaz
Issue Date: 2016
Publisher: Revista Educação em Debate
Citation: Martins, E. C. C.; Calderón, A. I. (2016)
Abstract in Brazilian Portuguese: Nas últimas décadas, constata-se o surgimento de estudos a respeito das chamadas boas práticas escolares, contextualizados no campo da eficácia escolar. Dentro dessa temática, os estudos das boas práticas escolares em regiões de vulnerabilidade social vêm despertando o interesse por parte de setores, ainda reduzidos, da comunidade acadêmica. O presente artigo objetiva apresentar os resultados de uma pesquisa que identificou boas práticas escolares numa escola de alta vulnerabilidade social, localizada na região metropolitana de São Paulo, Brasil, que superou todas as metas estabelecidas pelo Ministério da Educação (MEC) por meio do Índice de Desenvolvimento da Educação Básica, entre os anos de 2007 e 2011. Demonstrou-se que a melhoria do desempenho escolar está estreitamente vinculada à construção de uma escola voltada à aprendizagem, existindo um sério trabalho em equipe focado no âmbito pedagógico, articulando práticas e iniciativas que envolvem a família nas atividades escolares.
Abstract: Over last decades, the studies about the so-called good school practices have been increasing, into the context of school effectiveness. Regarding that subject, the studies of good school practices in areas of social vulnerability are drawing attention to some academic community sectors, yet a few. The current paper aims to present the results of a survey that identified good school practices at a high social vulnerability school, situated in a metropolitan region in São Paulo-Brazil, that has exceeded all the targets set by the Brazilian Education Department based on an index of education development concerning both Elementary and High Schools, which abbreviation in Portuguese is IDEB, through the period of 2007 to 2011. In conclusion, the improvement of school performance is directly related to a school based on student-centered learning, with a committed teamwork focused on pedagogical framework, relating practices and initiatives that involve family in school activities.
Description: MARTINS, Edivaldo Cesar Camarotti; CALDERÓN, Adolfo Ignácio. Boas práticas e elevado desempenho escolar em contexto de vulnerabilidade social com referência aos resultados do IDEB. Revista Educação em Debate, Fortaleza, anos 35-38, v. 38, n.os 66-71, p. 130-144, jul./dez. 2013; jan./jun., jul./dez. 2014; jan./jun., jul./dez. 2015; jan./jun. 2016.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21274
ISSN: 2526-0847 (online)
0102-1117 (impresso)
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2016_art_eccmartins.pdf283,51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.