Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/19498
Type: Artigo de Periódico
Title: Sociodrama : strategy for nurses’ self-reflection on blindness
Other Titles: Sociodrama : estratégia para autorreflexão de enfermeiros sobre a cegueira
Authors: França, Inacia Sátiro Xavier de
Sousa, Francisco Stélio de
Ramos, Ana Paula Andrade
Cavalcante, Fabiana Coriolano Ribeiro
Oliveira, Cibely Freire de
Keywords: Cegueira;Educação em Saúde;Psicodrama
Issue Date: Jul-2016
Publisher: Rev Rene
Citation: FRANÇA, I. S. X. de et al. Sociodrama : strategy for nurses’ self-reflection on blindness. Rev Rene, Fortaleza, v. 17, n. 4, p. 498-505, jul./aug. 2016.
Abstract in Brazilian Portuguese: Objetivo : investigar as autoexpressões de mestrandas acerca dos sentimentos, dificuldades e desafios decorrentes da participação em sociodrama “como se” fossem cegas. Métodos : estudo qualitativo. Participaram oito mestrandas em enfermagem. Utilizaram-se sociodrama, uma filmadora e Análise de Conteúdo. Na execução do sociodrama, foram seguidas as etapas de aquecimento, dramatização, comentários e processamento teórico. Resultados : emergiram as categorias temáticas: O papel de cega desencadeando limitação, bloqueio e medo; O papel de cega desencadeando uma noção confusa do próprio corpo; A espontaneidade-criatividade manifestada pelas mestrandas. Conclusão : as mestrandas expressaram o sentimento de medo ao se mobilizarem em ambiente com o qual já estavam familiarizadas, tiveram dificuldade para se alimentar devido à noção confusa do próprio corpo, e puderam refletir acerca do desafio que é cuidar da pessoa cega, pois perceberam que, profissionalmente, estavam despreparadas para cuidar destes indivíduos.
Abstract: Objective : to investigate the master students’ expressions about feelings, difficulties and challenges arising from participation in sociodrama “as if” they were blind. Methods : qualitative study. Participants were eight Master students in nursing. They used sociodrama, a video recorder and the Content Analysis technique. In implementing the sociodrama, the steps were followed were warm-up, drama, comments and theoretical processing. Results : the following thematic categories emerged: the role as blind person triggering limitation, blocking and fear; the role as blind person triggering a confused notion of one’s own body; spontaneity and creativity expressed by Master students. Conclusion : the Master students expressed the feeling of fear to walking in an environment with which they were already familiar, had difficulty in eating because of the confused notion of their own body, and could reflect on the challenge of caring for the blind person, because they realized that they were professionally unprepared to take care of these individuals.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19498
ISSN: 2175-6783 On-line
Appears in Collections:DENF - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2016_art_isxfrança.pdf239,76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.