Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/16575
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | A linguagem como instrumento de construção da identidade em As mulheres de Tijucopapo |
Authors: | Gonçalves, Lourdes Bernardes |
Keywords: | Identidade;Pós-modernidade;Linguagem |
Issue Date: | 2001 |
Publisher: | Revista de Letras |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O romance As mulheres de Tijucopapo de Marilene Felinto é analisado na perspectiva do processo de criação da personagem pós-moderna, usando a visão de Stuart Hall sobre a construção da identidade no mundo pós-moderno. Observa-se que a construção do sujeito no caso de Rísia, protagonista do romance, está intimamente ligada à evolução de sua linguagem. Da mudez e gagueira, Rísia chega a um discurso lírico, individual, criando toda uma poética sua, particular. É este caminho que vamos percorrer com ela. |
Abstract: | The novel As mulheres de Tijucopapo by Marilene Felinto is analyzed in the perspective of the creation process of the post-modern character, using Stuart Hall’s views on the construction of identity in a post-modern world. One can notice that the construction of the identity in the case of Rísia, protagonist of the novel, is closely related to the evolution of her language. From dumbness and strutter, Rísia reaches an individual, lyrical discourse, creating a new poetics of her own. This is the way we will follow with her. |
Description: | Gonçalves, Lourdes Bernardes. A linguagem como instrumento de construção da identidade em As mulheres de Tijucopapo. Revista de Letras, Fortaleza, v. 23, n. 1/2, p. 10-14, jan./dez. 2001. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/16575 |
ISSN: | 0101-8051 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DLV - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2001_art_lbgonçalves.pdf | 39,45 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.