Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/14605
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Beserra, Bernadete de Lourdes Ramos | - |
dc.contributor.author | Andrade, Jakeline Alencar | - |
dc.date.accessioned | 2015-12-21T12:32:58Z | - |
dc.date.available | 2015-12-21T12:32:58Z | - |
dc.date.issued | 2001 | - |
dc.identifier.citation | BESERRA, Bernadete de Lourdes Ramos; ANDRADE, Jakeline Alencar. A escola e o discurso da diferença – o caso de uma escola de 1º grau em Fortaleza. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 23, v. 2, n. 42, p. 16-29, 2001. | pt_BR |
dc.identifier.issn | 0102-1117 (impresso) | - |
dc.identifier.uri | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14605 | - |
dc.description.abstract | Based on ethnographic research developed in a State Elementary School in Fortaleza, State of Ceará, Brazil, the present article analyses the discourses and social practices of students and teachers related to differences of color; gender; social class and sexual preference. It observes that, although open discussions about prejudice and discrimination against the above mentioned differences are not motivated, prejudice and discrimination are constituent elements in school relationships anel, at school, they find a favorable environment to develop. | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.publisher | Revista Educação em Debate | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Racismo | pt_BR |
dc.subject | Discriminação na escola | pt_BR |
dc.subject | Preconceito | pt_BR |
dc.title | A escola e o discurso da diferença – o caso de uma escola de 1º grau em Fortaleza | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.description.abstract-ptbr | Baseado em pesquisa etnográfica desenvolvida numa escola pública de 1º grau em Fortaleza, Ceará, Brazil, o presente artigo analisa os discursos e as práticas de alunos e professores relacionadas às diferenças de cor; gênero, preferência sexual e classe. Observa que, embora as discussões abertas sobre a discriminação e o preconceito sejam desincentivadas, estes são elementos constitutivos das práticas escolares e, na escola, encontram ambiente favorável ao seu desenvolvimento. | pt_BR |
Appears in Collections: | PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2001_art_bbeserrajaandrade.pdf | 12,19 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.