Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/14407
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Educação interdisciplinariedade e transdisciplinariedade |
Authors: | Oliveira, Ivan de |
Keywords: | Interdisciplinariedade;Transdisciplinariedade;Fragmentação |
Issue Date: | 1999 |
Publisher: | Revista Educação em Debate |
Citation: | OLIVEIRA, Ivan de. Educação interdisciplinariedade e transdisciplinariedade. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 21, v. 2, n. 38, p. 50-54, 1999. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este trabalho procura apresentar algumas ideias sobre interdisciplinariedade e transdiciplinariedade na educação. Interdisciplinariedade é a síntese de duas ou mais disciplinas, enquanto que a transdisciplinariedade seria o reconhecimento da interdependência entre vários aspectos da realidade. É a consequência normal da síntese dialética provocada pela interdisciplinariedade bem-sucedida. A transdisciplinariedade explica um construto pelos métodos do outro. Uma ciência se torna objeto de outra. Assim, por exemplo, o conteúdo da química será exposto nos termos da metodologia da biologia, ou vice-versa. Mediante este procedimento, o químico se dará conta de seus comportamentos, pois é isto que interessa. O papel da escola é garantir o movimento, o fluxo de energia, a riqueza do processo - o que significa a manutenção de um diálogo permanente de acordo com o que acontece em cada momento -, propor situações problemas, desafios, desencadear reflexões, estabelecer conexões entre o conhecimento adquirido e os novos conceitos, entre o ocorrido e o pretendido, de tal modo que as invenções sejam adequadas ao estilo do aluno, as condições intelectuais e emocionais e à situação contextual. |
Abstract: | This work tries to show some ideas about interdisciplinary and transdisciplinary retaliations hips in education. "Interdiscipliness" is the synthesis of two or more disciplines, while "transdiscipliness" is lhe recognition of the interdependence among the various aspects of reality. It is the normal consequence of the dialectical synthesis caused by successful interdisciplinar relationships. The "transdiscipliness" explain a construct by other methods. A science becomes the object of another science. For example, the contents of chemistry could be shown in terms of the methodology of biology or vice-versa. By this manner of acting, the chemist will become aware of this behavior, which is what is of interest. The role of the school is to guarantee the movement, the flow of energy, the richness of the process - something which demands a permanent dialogue about what happens at each moment, suggesting problematic situations, challenges, logging a series of reflections, establishing connections between acquired knowledge and new concepts, between what has accused and what is expected to occur in such a away that the inventions be adequate to the style of the student, his intellectual and emotional capabilities and the contextual situation. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14407 |
ISSN: | 0102-1117 (impresso) |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1999_art_ioliveira.pdf | 5,06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.