Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/13995
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Cuidado e diálogo: as interações e a integralidade no cotidiano da assistência neonatal |
Title in English: | Care and dialog: interactions and integrality in the daily life of neonatal assistance |
Authors: | Braga, Patrícia Pinto Sena, Roseni Rosângela de |
Keywords: | Terapia Intensiva Neonatal;Comunicação;Assistência Integral à Saúde |
Issue Date: | 2010 |
Publisher: | Rev Rene |
Citation: | BRAGA, P. P.; SENA, R. R. Cuidado e diálogo: as interações e a integralidade no cotidiano da assistência neonatal. Rev. Rene, vol. 11, Número Especial, 2010. p. 142-149. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Estudo de aproximação com o cotidiano do cuidado ao recém-nascido de risco. Propõe apreender como o processo de comunicação interpessoal interfere na prática da integralidade do cuidado ao recém-nascido internado em Unidade de Terapia Intensiva Neonatal. Optou-se pela abordagem qualitativa, orientada pelo referencial teórico-metodológico da dialética e como estratégia de apreensão da realidade a observação participante e o grupo focal com profissionais. Foi desenvolvido em uma maternidade no município de Belo Horizonte, Minas Gerais. A análise dos dados revela que as relações de poder intrínsecas ao cotidiano do cuidado dialógico precisam ser vistas como possibilidades de permanentes negociações e mudanças no agir em saúde. A comunicação foi identificada como estratégia para a construção de ações integrais. Desta forma evidencia-se a necessidade de criação de espaços para que ela aconteça, de modo a operar um cuidado centrado no recém-nascido e sua família. |
Abstract: | This is a study of approximation with the daily life of care to new born children at risk. It proposes to learn how the interpersonal communication process interferes in the practice of integrality in the care of new born children in the Neonatal Intensive Therapy Unity. An option was made to use a qualitative approach, oriented by theoretical-methodological references. Participative observation and focal groups with professional were used as a strategy of apprehension of reality. This work was developed at a maternity in the city of Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. The data analysis reveals that the power relations in the daily life of dialogical care need to be seen as permanent negotiation possibilities and possibilities of changes. Communication was identified as the strategy to construct integral actions. Therefore, it is necessary to create spaces to make it to happen, resulting in the care centered in the new born children and their family. |
Abstract in Spanish: | Estudio más detallado del cuidado diario del recién nacido de riesgo. Propone abarcar cómo interfiere el proceso de comunicación interpersonal en la práctica de la integralidad del cuidado al recién nacido internado en la Unidad de Cuidados Intensivos Neonatal. Se optó por el enfoque cualitativo, orientado por el marco teórico-metodológico de la dialéctica y como estrategia de aprehensión de la realidad en base a la observación participante y grupo focal con los profesionales. Estudio elaborado en una maternidad del municipio de Belo Horizonte, Minas Gerais. El análisis de los datos revela que las relaciones de poder intrínsecas al cotidiano del cuidado dialógico deben verse como posibilidades de negociaciones permanentes y de cambios al actuar en la salud. La comunicación fue identificada como estrategia para el logro de acciones integrales. Por lo tanto, es evidente la necesidad de crear espacios para que ella ocurra, con miras a que el cuidado se centre en el recién nacido y su familia. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13995 |
ISSN: | 2175-6783 |
Appears in Collections: | DENF - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2010_art_ppbraga.pdf | 417,05 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.