Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/13459
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Ações de educação em saúde na atenção primária: revelando métodos, técnicas e bases teóricas |
Title in English: | Health education actions in the primary attention: revealing methods, techiniques and theoretical basis |
Authors: | Feijão, Alexsandra Rodrigues Galvão, Marli Teresinha Gimeniz |
Keywords: | Educação;Educação em Saúde;Promoção da Saúde |
Issue Date: | May-2007 |
Publisher: | Rev Rene |
Citation: | FEIJÃO, A. R.; GALVÃO, M. T. G. Ações de educação em saúde na atenção primária: revelando métodos, técnicas e bases teóricas. Rev. RENE., Fortaleza, v. 8, n. 2, p. 41-49, maio/ago. 2007. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este estudo objetivou investigar as principais técnicas e métodos de educação em saúde e sua relação com as bases teóricas de educação em saúde utilizadas por profissionais de saúde na elaboração e implementação de ações educativas em saúde, no âmbito da atenção primária. Desenvolveu revisão sistemática em cinco periódicos brasileiros, no período de 1990 a 2004. Utilizou-se como descritores: Educação; Educação em Saúde; Atenção Primária em Saúde e Promoção da Saúde. Os 58 artigos selecionados foram categorizados conforme a semelhança de temas e abordagens. A análise permitiu concluir que a educação em saúde pode ser considerada uma das principais ações de promoção da saúde, já que a mesma revela-se de suma importância tanto na prevenção e reabilitação de doenças, além de despertar a cidadania, responsabilidade pessoal e social relacionada à saúde, bem como a formação de multiplicadores e cuidadores. |
Abstract: | The aim of this study was to investigate the main techniques and methods of education as far as health is concerned and also their relationship with the education theoretical basis used by health professionals in the elaboration and implementation of educational actions in health, within the scope of the primary attention It was Developed a systematic review in five Brazilian newspapers, within the period of 1990 to 2004. The descriptors used were: Education; Education in Health; Primary Attention in Health and Health Promotion. The 58 articles selected were categorized according to similarities of subjects and approaches. As a result of the analysis we were led to conclude that education in health can be considered one of the main actions of health promotion, considering that it is of great importance not only in the prevention and rehabilitation of illnesses, besides raising conscious citizenship, social and personal responsibility related to health, but also in the formation of multipliers and care takers. |
Abstract in Spanish: | En este estudio se investigaron las principales técnicas y métodos de educación en salud y su relación con las bases teóricas de la educación en salud usadas por profesionales de la salud en la elaboración y la implementación de acciones educativas en salud, en el ámbito de la atención primaria. El estudio desarrolló una revisión sistemática en cinco periódicos brasileños, de 1990 a 2004. Se utilizaron los siguientes descriptores: Educación; Educación en Salud; Atención Primaria en Salud y Promoción de la Salud. Los 58 artículos escogidos fueron clasificados según la semejanza de temas y formas de abordar. El análisis permitió concluir que la educación en la salud se puede considerar una de las principales acciones de la promoción de la salud, puesto que ésta se revela de suma importancia tanto en la prevención y la rehabilitación de enfermedades – más allá de reavivar la ciudadanía, responsabilidad social y personal relacionada a la salud – así como en la formación de multiplicadores y cuidadores. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13459 |
ISSN: | 2175-6783 (Online) |
Appears in Collections: | DENF - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2007_art_arfeijao.pdf | 117,16 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.