Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/78899
Type: | TCC |
Title: | A centralidade de práticas grupais na área social: uma análise a partir de uma experiência de estágio na Edisca |
Title in English: | The centrality of group practices in the social area: an analysis based on an internship experience at Edisca |
Authors: | Barros, Fernanda Duarte |
Advisor: | Costa, Érica Atem Gonçalves de Araújo |
Keywords in Brazilian Portuguese : | Práticas grupais;Crianças e adolescentes;Vulnerabilidade social;Psicologia;EDISCA |
Keywords in English : | Group practices;Children and teenagers;Social vulnerability;Psychology |
Knowledge Areas - CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | BARROS, Fernanda Duarte. A centralidade de práticas grupais na área social: uma análise a partir de uma experiência de estágio na Edisca. 2024. 96 f. TCC (Graduação em Psicologia) - Curso de Graduação em Psicologia, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2024. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este trabalho foi desenvolvido com o objetivo de analisar a centralidade das práticas grupais com crianças e adolescentes nas ações da Área Social da Escola de Desenvolvimento e Integração Social para Criança e Adolescente (EDISCA), os Grupos de Convivência, a partir de uma experiência de estágio, no período entre 2023.1 e final do semestre de 2024.1. Mais especificamente, sistematizar os principais temas abordados nos grupos, caracterizar os processos de elaboração das atividades trabalhadas e refletir acerca dos desafios e das potências dessas atividades na instituição e para a Psicologia. Para isso, o referencial teórico está voltado ao entendimento das práticas grupais no contexto da Psicologia Social, bem como ao diálogo entre políticas públicas e infâncias e adolescências em situação de vulnerabilidade social no que tange aos serviços relacionados ao Sistema Único de Assistência Social (SUAS). Metodologicamente, envolve a caracterização da instituição e do estágio com os Grupos de Convivência, considerando o panorama relativo à demanda, ao planejamento e aos encontros. Para isso, além da própria experiência, registrada em diários de campo, foi realizada uma entrevista semi-estruturada com a diretora e fundadora da instituição. Destarte, a elaboração das questões de análise sinalizou, especialmente, o caráter de potência da prática grupal com crianças e adolescentes em uma Organização da Sociedade Civil (OSC), no que se refere às produções de sentido, aos vínculos e ao desenvolvimento humano. Por fim, pode-se dizer que o caminho percorrido por esta prática na EDISCA aponta para um horizonte de esperança, no sentido da consolidação de um trabalho que ouça, legitime e fortaleça infâncias e adolescências que vivem em contextos de vulnerabilidade social. |
Abstract: | This work was developed with the aim of analyzing the centrality of practices with children and adolescents in the actions of the Social Area of the School of Development and Social Integration for Children and Adolescents (EDISCA), the Coexistence Groups, based on an internship experience, in the period between 2023.1 and the end of the semester of 2024.1. More specifically, systematize the main themes covered in the groups, characterize the processes of elaboration of the activities worked on and reflect on the challenges and potential of these activities in the institution and for Psychology. To this end, the theoretical framework is focused on understanding group practices in the context of Social Psychology, as well as the dialogue between public policies and childhood and adolescence in situations of social vulnerability, with regard to services related to the Unified Social Assistance System (SUAS). Furthermore, the methodological aspects of this work involve the characterization of the institution and the internship with the Coexistence Groups, considering the panorama regarding demand, planning and meetings. For this, in addition to the experience itself, recorded in field diaries, a semi-structured interview was carried out with the director and founder of the institution. Thus, the elaboration of the analysis questions signaled, especially, the powerful character of group practice with children and adolescents in a Civil Society Organization (OSC), with regard to the production of meaning, bonds and human development. Finally, it can be said that the path taken by this practice at EDISCA points to a horizon of hope, towards the consolidation of work that listens, legitimizes and strengthens children and adolescence who live in contexts of social vulnerability. |
URI: | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/78899 |
Author's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/2712845212403360 |
Advisor's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/7397272595520801 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | PSICOLOGIA - Monografia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2024_tcc_fdbarros.pdf | tcc_monografia_fernandadb | 823,33 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.