Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/3096
Title in Portuguese: Estágio Curricular e Formação do Habitus Docente em Educação Musical
Title: Curricular Internship and Teaching Habitus in Musical Education
Author: Benvenuto, João Emanoel Ancelmo
Advisor(s): Albuquerque, Luiz Botelho de
Keywords: Música - Estudo e ensino (Estágio) - Fortaleza(CE)
Estagiários(Educação) - Fortaleza (CE)
Educação Musical
Professores de música - Formação - Ceará
Prática Pedagógica
Issue Date: 2012
Publisher: http://www.teses.ufc.br
Citation: BENVENUTO, João Emanoel Ancelmo. Estágio curricular e formação do habitus docente em educação musical. 2012. 190f. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Fortaleza-CE, 2012.
Abstract in Portuguese: Este trabalho foi desenvolvido no Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará, na Linha Educação, Currículo e Ensino, no Eixo de Ensino de Música. A pesquisa tem como objetivo estudar o processo de formação do habitus docente durante o período de inserção do estudante do curso de Licenciatura em Música da UFC, com sede em Fortaleza, tendo como princípio investigar quais são os fatores que colaboram para a construção deste habitus com a prática docente. Investigando o momento do estágio curricular em música, busco pesquisar quais os sujeitos envolvidos que tem participação ativa na construção e criação desse significado pedagógico. As reflexões aqui apresentadas apontam que o estágio supervisionado oportuniza aos alunos a possibilidade de compreensão da prática docente exercida pelo educador musical e o desenvolvimento de suas capacidades com maior segurança. É necessário ressaltar a importância do estágio para a formação do educador musical, pois é no exercício docente que o professor encontrará pontos de investigação e reflexão para a avaliação de sua prática. Com base no valor atribuído a Educação Musical e na visão da atual situação do ensino de música, objetiva-se com este estudo investigar o processo de formação dos estudantes-estagiários, relacionando à sua atuação docente em sala de aula, para compreender como ocorre esta apropriação por parte do educador musical.
Abstract: This study was developed at the Education Course Post-graduation Program from Federal Ceará University (UFC), in Education, Curriculum and Teaching research line applied in Music Teaching. This research aims to study the teaching habitus education process during the insertion period of the UFC student from the Music Teaching Program, in the city of Fortaleza. The research purpose is to investigate what the elements which collaborate on the construction of this habitus together with teaching practicum are. By investigating the curriculum moment of music teaching practicum, I seek to research what the individuals involved who have active participation on the construction and creation of the pedagogical meaning are. The reflections presented here show supervised practicum gives to students, as an opportunity, the possibility of practical teaching comprehension carried out by the music teacher and the development of more secure teaching abilities by them. It is necessary to highlight the importance of teaching trainment for education of the musical teacher, for it is in the teaching practice the teacher will find investigation topics and reflections to evaluate his teaching technique. As to the value attributed to Music Education and on the recent music teaching situation view, the research has the purpose of investigating the trainee students’ education process related to hi performance in the classes, in order to comprehend how this appropriation by the music teacher happens.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/3096
metadata.dc.type: Dissertation
Appears in Collections:PPGEB - Dissertações defendidas na UFC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2012_Dis_JEABenvenuto.pdf2,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.