Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/2813
Title in Portuguese: Uma colônia de gêneros anúncios
Author: Lopes, Ana Keyla Carmo
Advisor(s): Sousa, Maria Margarete Fernandes de
Keywords: Colônia de gêneros
Anúncios
Propósitos Comunicativos
Estilo
Suporte
Anúncios
Gêneros na Comunicação
Análise do Discurso
Suporte da Informação
Linguistica Aplicada
Genres Colony
Advertisements
Communicative Purpose
Style
Support
Issue Date: 2008
Publisher: http://www.teses.ufc.br
Citation: Lopes, A. K. C.; Sousa, M. M. F. (2008)
Abstract in Portuguese: Esta pesquisa pretende investigar uma possível colônia de gêneros anúncios, através da análise das categorias propósitos comunicativos, suportes e estilo. Adotamos a proposta teórico-metodológica de Bhatia (1993; 2004), para a caracterização da colônia em estudo. Seguimos também as concepções de Bakhtin ([1953] 2000), Carvalho (1996), Marcuschi (2003), Askehave & Swales (2001) e Swales (2004), para o desenvolvimento desta investigação. Para a realização da pesquisa, coletamos um corpus, composto por 72 textos impressos, assim distribuídos: 15 anúncios institucionais, 15 anúncios classificados, 12 anúncios fúnebres, 15 anúncios publicitários e 15 resenhas publicitárias. A metodologia, adotada de Bhatia (1993; 2004), e os critérios de análise, representados pelas categorias propósitos comunicativos, suportes e estilo, possibilitaram a compreensão do fenômeno da colônia de gêneros anúncios cujos textos mantêm uma relação de distinção e semelhança. Inicialmente, investigamos “nove” textos: 1. anúncio publicitário (de revista), 2. anúncio publicitário (de folder), 3. anúncio publicitário (de outdoor), 4. anúncio institucional (de revista), 5. anúncio institucional (de folder), 6. anúncio institucional (de outdoor), 7. anúncio fúnebre (de jornal), 8. anúncio classificado (de jornal), 9. resenha publicitária (de revista). Como resultado da análise, identificamos os gêneros anúncios seguintes: anúncio publicitário, anúncio classificado, anúncio fúnebre e anúncio institucional. Em suma, não fechamos a colônia de gêneros anúncios e sugerimos a ampliação dessa colônia.
Abstract: This research aims at investigating a possible advertisements genres colony through the analyses of communicative purpose, supports and styles categories. In order to characterize the colony under analysis, I adopt Bhatia‟s theoretical and methodological proposal (1993; 2004). I also followed Bakhtin‟s ([1953] 2000), Carvalho‟s (1996), Marcuschi‟s (2003), Askehave & Swales‟s (2001) and Swales‟s (2004) conceptions, to further the development of this investigation. In order to carry out this research, a corpus composed by 72 printed texts was collected which is so distributed: 15 institutional advertisements, 15 classified advertisements, 12 funeral notes, 15 publicity advertisements and 15 publicity reviews. The adoption of Bhatia‟s (1993; 2004) methodology, and the analyses criteria, represented by the communicative purpose, supports and styles categories, has made possible the understanding of the advertisements genres colony phenomenon in which texts maintain a similarity/distinction relationship. On the basis of the mentioned criteria, and, in order to verify if they were part of the genres colony under analysis, nine text types were analysed. These were as follows: 1. publicity advertisements (from magazines), 2. publicity advertisements (from folders), 3. publicity advertisements (from outdoors), 4. institutional advertisements (from magazines), 5. institutional advertisements (from folders), 6. institutional advertisements (from outdoors), 7. funeral advertisements (from newspapers), 8. classified advertisements (from newspapers), 9. publicity reviews (from magazines). As a result of the analysis, the following advertisements genres were identified: publicity advertisement, classified advertisement, funeral advertisement and institutional advertisement. Finally, I opt not to close the advertisements genres colony and suggest its expansion.
Description: LOPES, Ana Keyla Carmo. Uma colônia de gêneros anúncios. 2008. 181f. Dissertação (Mestrado em Linguistica) – Universidade Federal do Ceará, Departamento de Letras Vernaculas, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Fortaleza-CE, 2008.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/2813
metadata.dc.type: Dissertação
Appears in Collections:PPGL - Dissertações defendidas na UFC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2008_dis_akclopes.pdf3,01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.