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dc.contributor.advisorSousa, Maria Margarete Fernandes de-
dc.contributor.authorLopes, Ana Keyla Carmo-
dc.date.accessioned2012-06-21T15:42:14Z-
dc.date.available2012-06-21T15:42:14Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.citationLopes, A. K. C.; Sousa, M. M. F. (2008)pt_BR
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/2813-
dc.descriptionLOPES, Ana Keyla Carmo. Uma colônia de gêneros anúncios. 2008. 181f. Dissertação (Mestrado em Linguistica) – Universidade Federal do Ceará, Departamento de Letras Vernaculas, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Fortaleza-CE, 2008.pt_BR
dc.description.abstractThis research aims at investigating a possible advertisements genres colony through the analyses of communicative purpose, supports and styles categories. In order to characterize the colony under analysis, I adopt Bhatia‟s theoretical and methodological proposal (1993; 2004). I also followed Bakhtin‟s ([1953] 2000), Carvalho‟s (1996), Marcuschi‟s (2003), Askehave & Swales‟s (2001) and Swales‟s (2004) conceptions, to further the development of this investigation. In order to carry out this research, a corpus composed by 72 printed texts was collected which is so distributed: 15 institutional advertisements, 15 classified advertisements, 12 funeral notes, 15 publicity advertisements and 15 publicity reviews. The adoption of Bhatia‟s (1993; 2004) methodology, and the analyses criteria, represented by the communicative purpose, supports and styles categories, has made possible the understanding of the advertisements genres colony phenomenon in which texts maintain a similarity/distinction relationship. On the basis of the mentioned criteria, and, in order to verify if they were part of the genres colony under analysis, nine text types were analysed. These were as follows: 1. publicity advertisements (from magazines), 2. publicity advertisements (from folders), 3. publicity advertisements (from outdoors), 4. institutional advertisements (from magazines), 5. institutional advertisements (from folders), 6. institutional advertisements (from outdoors), 7. funeral advertisements (from newspapers), 8. classified advertisements (from newspapers), 9. publicity reviews (from magazines). As a result of the analysis, the following advertisements genres were identified: publicity advertisement, classified advertisement, funeral advertisement and institutional advertisement. Finally, I opt not to close the advertisements genres colony and suggest its expansion.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherhttp://www.teses.ufc.brpt_BR
dc.subjectColônia de gênerospt_BR
dc.subjectAnúnciospt_BR
dc.subjectPropósitos Comunicativospt_BR
dc.subjectEstilopt_BR
dc.subjectSuportept_BR
dc.subjectAnúnciospt_BR
dc.subjectGêneros na Comunicaçãopt_BR
dc.subjectAnálise do Discursopt_BR
dc.subjectSuporte da Informaçãopt_BR
dc.subjectLinguistica Aplicadapt_BR
dc.subjectGenres Colonypt_BR
dc.subjectAdvertisementspt_BR
dc.subjectCommunicative Purposept_BR
dc.subjectStylept_BR
dc.subjectSupportpt_BR
dc.titleUma colônia de gêneros anúnciospt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.description.abstract-ptbrEsta pesquisa pretende investigar uma possível colônia de gêneros anúncios, através da análise das categorias propósitos comunicativos, suportes e estilo. Adotamos a proposta teórico-metodológica de Bhatia (1993; 2004), para a caracterização da colônia em estudo. Seguimos também as concepções de Bakhtin ([1953] 2000), Carvalho (1996), Marcuschi (2003), Askehave & Swales (2001) e Swales (2004), para o desenvolvimento desta investigação. Para a realização da pesquisa, coletamos um corpus, composto por 72 textos impressos, assim distribuídos: 15 anúncios institucionais, 15 anúncios classificados, 12 anúncios fúnebres, 15 anúncios publicitários e 15 resenhas publicitárias. A metodologia, adotada de Bhatia (1993; 2004), e os critérios de análise, representados pelas categorias propósitos comunicativos, suportes e estilo, possibilitaram a compreensão do fenômeno da colônia de gêneros anúncios cujos textos mantêm uma relação de distinção e semelhança. Inicialmente, investigamos “nove” textos: 1. anúncio publicitário (de revista), 2. anúncio publicitário (de folder), 3. anúncio publicitário (de outdoor), 4. anúncio institucional (de revista), 5. anúncio institucional (de folder), 6. anúncio institucional (de outdoor), 7. anúncio fúnebre (de jornal), 8. anúncio classificado (de jornal), 9. resenha publicitária (de revista). Como resultado da análise, identificamos os gêneros anúncios seguintes: anúncio publicitário, anúncio classificado, anúncio fúnebre e anúncio institucional. Em suma, não fechamos a colônia de gêneros anúncios e sugerimos a ampliação dessa colônia.pt_BR
Appears in Collections:PPGL - Dissertações defendidas na UFC

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