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dc.contributor.authorPaiva, Ricardo Alexandre-
dc.date.accessioned2014-10-31T12:02:38Z-
dc.date.available2014-10-31T12:02:38Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.citationPAIVA, R. A. O turismo e as práticas socioespaciais. Revista turismo & Desenvolvimento, Aveiro, PT, n. 17/18, p. 1013-24, 2012.pt_BR
dc.identifier.issn1519-4744-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/9612-
dc.description.abstractThis article analyses the social practices of tourism and its relationship with space, placing them in relation to the logic of production and consumption, including places. Based on a historical perspective, it seeks to establish a brief conceptual field on tourism, referenced in contributions from various areas of knowledge. Based on the dialectic between space and society, it presents the linkages between tourism and social practices (economic, political and cultural-ideological) to understand the various manifestations of the activity, emphasizing its economic, political and symbolic dimensions. The analysis of tourism social practices sustains the reflection on the production and consumption of space by and for tourism, identifying the specificities of “tourist space”. Finally, it presents a framework that synthesizes the fundamental aspects of the relationship between tourism and socio-spatial practices.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherRevista Turismo e Desenvolvimentopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTurismopt_BR
dc.subjectPráticas sociaispt_BR
dc.subjectProdução e consumo do espaçopt_BR
dc.titleO turismo e as práticas socioespaciaispt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrEste artigo analisa as práticas sociais do turismo e sua relação com o espaço, situando-os em relação à lógica da produção e a do consumo, inclusive dos lugares. À luz de uma perspectiva histórica, busca estabelecer um breve campo conceitual acerca do turismo, se valendo de contribuições de diversas áreas do conhecimento. Com base na dialética entre espaço e sociedade, apresenta as articulações entre o turismo e as práticas sociais (econômicas, políticas e cultural-ideológicas) a fim de compreender as mais variadas manifestações da atividade, sublinhando a sua dimensão econômica, política e simbólica. A análise das práticas sociais da atividade turística sustenta a reflexão acerca da produção e consumo do espaço pelo e para o turismo, identificando as especificidades do “espaço turístico”. Por fim, apresenta um quadro sintetizando os aspectos fundamentais da relação entre o turismo e as práticas socioespaciais.pt_BR
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