Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/79276
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Souza, Luiz Henrique da Costa | - |
dc.contributor.author | Benvindo, João Victor Avelino da Silva | - |
dc.date.accessioned | 2025-01-02T13:30:40Z | - |
dc.date.available | 2025-01-02T13:30:40Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.citation | BENVINDO, João Victor Avelino da Silva. Do virtual para a sala de aula: explorando o Instagram na divulgação científica e no Ensino de Química. 2024. 61 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2024 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/79276 | - |
dc.description.abstract | This research investigates the use of Educational Materials for Science Communication (EMSC) in the area of Chemistry in the form of carousel posts on Instagram for the teaching and popularize of this science. From this perspective, the challenge is to arouse the interest of society and students in the subject, using elements of everyday life as the generating theme of the materials. The main objective is to assess the perception and quality of these materials in both digital and classroom environments. For this purpose, eight EMSCs were developed, covering chemistry topics in student's daily lives. The research, which is exploratory and took a quantitative-qualitative approach, analyzed the public's engagement with the posts on the social network using platform metrics (likes, comments, shares, and saves) and online questionnaires. Subsequently, the materials were applied in a lesson in three high school classes, and the tool's effectiveness was evaluated through questionnaires answered by the students. The research results show that the students were highly receptive to the EMSCs in virtual and classroom environments. The comparative analysis between the contexts allowed the potential and challenges of each to be identified and provided a basis for proposing improvements to the material. The study concludes that the use of these EMSCs in the form of Instagram carousels, contextualized with everyday chemistry, can contribute positively to the popularization of Chemistry. Moreover, it shows promise in increasing student interest and understanding of the subject, paving the way for a more interactive and engaging learning experience | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.title | Do virtual para a sala de aula: explorando o Instagram na divulgação científica e no ensino de Química | pt_BR |
dc.type | TCC | pt_BR |
dc.description.abstract-ptbr | Esta pesquisa investiga a utilização de Materiais Didáticos de Divulgação Científica (MDDC) na área de Química em formato de posts carrossel no Instagram para o ensino e popularização desta ciência. Nessa perspectiva, tem-se como desafio despertar o interesse da sociedade e dos estudantes pela disciplina, fazendo uso para esse fim de elementos do cotidiano como tema gerador dos materiais. O objetivo principal é avaliar a percepção e a qualidade desses materiais tanto em ambiente digital quanto presencial (sala de aula). Para isso, foram desenvolvidos oito MDDC, abordando temas de Química presentes no cotidiano. A pesquisa, de caráter exploratório e abordagem quanti-qualitativa, analisou o engajamento do público com os posts na rede social por meio de métricas da plataforma (curtidas, comentários, compartilhamentos e salvamentos) e questionários online. Posteriormente, os materiais foram aplicados em uma aula em três turma do Ensino Médio, e a eficácia da ferramenta foi avaliada por meio de questionários respondidos pelos alunos. Os resultados da pesquisa apontam para uma alta receptividade dos alunos aos MDDC, tanto no ambiente virtual quanto presencial. A análise comparativa entre os contextos permitiu identificar as potencialidades e desafios de cada um, além de fundamentar a proposição de melhorias para o material. O estudo conclui que a utilização desses MDDC em formato de posts no Instagram, contextualizados com a Química do cotidiano, pode contribuir de forma positiva para a popularização da Química e mostra-se promissora para aumentar o interesse e a compreensão dos estudantes pela disciplina, abrindo caminhos para um ensino mais interativo e motivador. | pt_BR |
dc.title.en | From virtual to the classroom: exploring Instagram in scientific disclosure and Chemistry teaching | pt_BR |
dc.subject.ptbr | Divulgação científica | pt_BR |
dc.subject.ptbr | Ensino de Química | pt_BR |
dc.subject.ptbr | pt_BR | |
dc.subject.en | Scientific Dissemination | pt_BR |
dc.subject.en | Teaching Chemistry | pt_BR |
dc.subject.en | pt_BR | |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA | pt_BR |
local.author.orcid | https://orcid.org/0009-0004-3546-7177 | pt_BR |
local.author.lattes | http://lattes.cnpq.br/6988097252642295 | pt_BR |
local.advisor.orcid | https://orcid.org/0000-0003-3665-4885 | pt_BR |
local.advisor.lattes | http://lattes.cnpq.br/6462298758018974 | pt_BR |
local.date.available | 2025-01-02 | - |
Appears in Collections: | QUÍMICA-LICENCIATURA - Monografias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2024_tcc_jvasbenvindo.pdf | 3,62 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.