Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/75022
Type: | TCC |
Title: | Avaliação de imóvel pelo método comparativo de dados de mercado |
Title in English: | Property evaluation by the comparative market data method |
Authors: | Almeida, Felipe Moreira |
Advisor: | Vasconcelos, José Ademar Gondim |
Keywords in Brazilian Portuguese : | Avaliação de imóveis;Valor de mercado;Método Comparativo de Dados |
Knowledge Areas - CNPq: | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL |
Issue Date: | 2021 |
Citation: | ALMEIDA, Felipe Moreira. Avaliação de imóvel pelo método comparativo de dados de mercado. 2021. 61 f. Monografia (Graduação em Engenharia Civil) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | A Engenharia de Avaliações é uma área de destaque para a Engenharia Civil. A complexidade inerente à análise do valor de mercado de um imóvel residencial atribui um caráter não-exato para essa área da engenharia, uma vez que muitos critérios de precificação são dotados de uma alta carga valorativa, considerando, muitas vezes, aspectos subjetivos e emocionais. Sob esse viés, esse estudo buscou analisar um imóvel situado no bairro Engenheiro Luciano Cavalcante, localizado numa região com alto potencial de crescimento social e econômico e valorização imobiliária. O valor dos imóveis dessa região acaba apresentando elevado potencial de valorização por conta da oferta de terrenos disponíveis combinada com a proximidade a shoppings e importantes avenidas da capital cearense. Desse modo, este estudo objetivou determinar o valor de metro quadrado da região utilizando o método comparativo de dados de mercado e tratamento por fatores, um dos métodos mais consagrados e recomendados na Engenharia de Avaliações. Esse método foi escolhido por levar em consideração as transações imobiliárias de imóveis semelhantes na região analisada, além de aplicar fatores de correção para os elementos amostrais afim de alcançar valores que permitam uma comparação realista e um valor fidedigno e útil. |
Abstract: | Driving cycles are used intensively in the estimation of vehicular emissions and in representations of local traffic. Given the increasing damage to the environment and health of the population caused by vehicular emissions, the study of this type of tool is essential, although it is still scarce. The present work seeks analyzes the driving cycles of road segments, through the identification of the factors that influence it and the associated vehicular emissions. For the construction of the driving cycles, real conduction data from 28 drivers were used, collected in 2019, who traveled on three major avenues of the city of Fortaleza using Urban Freight Transportation, with diesel cycle engine, that for construction of driving cycle purposes they were divided into smaller segments delimited by the presence of traffic light. During the trips, there was on-board monitoring of driving cycle parameters, location and pollutant emissions every 1 Hz. In general, the results showed the influence of the presence of traffic lights on the speeds developed in each segment and, consequently, on the emission of pollutants. The stretches that showed greater variations in the average developed speeds resulted in much higher emission levels than the stretches where the average speed was constant. |
URI: | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/75022 |
Advisor's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/6403025010366071 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | ENGENHARIA CIVIL - Monografias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2021_tcc_fmalmeida.pdf | 2,62 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.