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dc.contributor.advisorFurtado, Luis Achilles Rodrigues-
dc.contributor.authorSouza, Shyrlane do Nascimento-
dc.date.accessioned2023-09-12T14:02:44Z-
dc.date.available2023-09-12T14:02:44Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufc.br/handle/riufc/74283-
dc.description.abstractThis research aims to discuss the issues of autism and mediation, based on the experience of building an electronic game for so-called autistic people. The initial project called TECA (Educational Technology for autistic children) was started in 2019 at the institution APAE (Association of Parents and Friends of the Exceptional) in the municipality of Sobral - CE, which offers ultidisciplinary care for people with Intellectual Disability, Multiple Disorders, of Neurodevelopment and Genetic Syndromes. In the face of successful experiences, the project continues to expand, currently through the theme of music, with the game Rock You Music: Musical game for autistic children. The research method was divided into the following stages: Development Stage, where researchers created the contents of the activities, stages, levels, functions and accessibility features of the game, according to the interest of children and adolescents diagnosed with autism who participated in the search. After the Sessions Stage, which was organized by the APAE psychologist, the children and adolescents had access to the material. Then, data collection instruments were used, such as EGameFlow and the Content Validity Index (CVI), applied with family members and then with the institution's multidisciplinary team, respectively.The instruments were selected through a partnership between Computer Engineering and Psychology, which are the areas of knowledge that guide this work. To improve the research, clinical cases are presented, based on the use of the game with the participants, who are people aged between 8 and 14 years old, attending at APAE. The team of researchers is composed of a psychologist from APAE, a graduate student and supervisor of the master's degree in Computer Engineering and supervisor of the master's degree in Psychology and Public Policy, both at the Federal University of Ceará - Campus de Sobral. It is concluded that the material can enable the expansion of interaction, bricolage and subjective expression of the participants. It is expected that the project will help its target audience (so-called autistic people, families, professionals) to use their capacities for invention and creativity, as they are fundamental in building the mediation between the child and the Otherpt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAutismo; Jogos Eletrônicos; Mediação; Bricolagempt_BR
dc.titleRelatório técnico jogos eletrônicos, autismo e mediação: sobre as possibilidades de um encontro.pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.description.abstract-ptbrEsta pesquisa tem como objetivo discutir os temas autismo e mediação, a partir da experiência de construção de um jogo eletrônico para pessoas ditas autistas. O projeto inicial denominado TECA (Tecnologia Educacional para crianças autistas) foi iniciado no ano de 2019 na instituição APAE (Associação dos Pais e Amigos dos Excepcionais) no município de Sobral - CE, que oferece atendimentos multiprofissionais para pessoas com Deficiência Intelectual, Múltiplas, Transtornos do Neurodesenvolvimento e Síndromes Genéticas. Diante das experiências sucedidas o projeto continua a se expandir, atualmente através do tema música, com o jogo Rock You Music: Game musical para crianças autistas. O método de pesquisa foi dividido nas seguintes etapas: Etapa de Desenvolvimento, onde pesquisadores criaram os conteúdos das atividades, fases, níveis, funções e recursos de acessibilidade do jogo, de acordo com o interesse das crianças e adolescentes com diagnóstico de autismo que participaram da pesquisa. Após ocorreu a Etapa das Sessões, que foram organizadas pela psicóloga da APAE, neste momento as crianças e adolescentes tiveram acesso ao material. Em seguida houve a utilização de instrumentos de coleta de dados, como o EGameFlow e Índice de Validade do Conteúdo (IVC), aplicado com os familiares e depois com equipe multiprofissional da instituição, respectivamente. Os instrumentos foram selecionados mediante a parceria entre Engenharia da Computação e Psicologia, que são as áreas de conhecimentos que norteiam este trabalho. Para aprimorar a pesquisa, são apresentados casos clínicos, a partir do uso do jogo com os participantes, que são pessoas com faixa etária entre 8 e 14 anos, atendidas na APAE. A equipe de pesquisadores é composta pela psicóloga da APAE, pós-graduando e orientador do mestrado de Engenharia da Computação e orientador do mestrado de Psicologia e Políticas Públicas ambos da Universidade Federal do Ceará – Campus de Sobral. Conclui-se que o material pode possibilitar a ampliação da interação, bricolagem e expressão subjetiva dos participantes. Espera-se que o projeto auxilie seu público alvo (pessoas ditas autistas, famílias, profissionais) a utilizar suas capacidades de invenção e criatividade, pois são fundamentais na construção da mediação entre a criança e o Outropt_BR
dc.subject.ptbrAutismopt_BR
dc.subject.ptbrMediaçãopt_BR
dc.subject.ptbrJogos Eletrônicospt_BR
dc.subject.ptbrBricolagempt_BR
dc.subject.enAutismpt_BR
dc.subject.enMediationpt_BR
dc.subject.enElectronic gamespt_BR
dc.subject.enBricolagept_BR
local.author.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2724-9853pt_BR
local.author.latteshttp://lattes.cnpq.br/4087288641094375pt_BR
local.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1606-2073pt_BR
local.advisor.latteshttp://lattes.cnpq.br/7174269574652869pt_BR
local.date.available2023-
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