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dc.contributor.authorAbud, Janaína Vieira Taillade-
dc.contributor.authorOliveira, Geórgia Tath Lima de-
dc.contributor.authorRocha, Saulo Moreno-
dc.date.accessioned2022-06-06T19:39:45Z-
dc.date.available2022-06-06T19:39:45Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationABUD, Janaína Vieira Taillade; OLIVEIRA, Geórgia Tath Lima de; ROCHA, Saulo Moreno. Museum, audio description and tactile resources for visually impaired people: accessibility of Room Aldemir Martins at UFC’s Museum of Art (MAUC). Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 11, v. 11, n. 3, p. 12-31, set./dez. 2021.pt_BR
dc.identifier.issn2237-6321-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/66250-
dc.description.abstractThis study aims to make accessible the paintings of Aldemir Martins, at Art Museum of Federal University of Ceará (MAUC) to blind and visually impaired people, focusing on the work of art Galo (1977). The research situates audio description (AD) as a form of Accessible Audiovisual Translation (AAVT) and tactile artwork as a translation of visual image into tactile language (DE COSTER; MÜHLEIS, 2007; HOLLAND, 2009). Our work is based on the framework of Systemic Functional Linguistics (SFL) to provide an understanding of the piece of art (O’TOOLE, 2011). The theoretical and methodological frameworks of action research were used to create the AD and tactile artwork, harmonically (BARBIER, 2007). Computer-aided technologies for automatic or semi-automatic translation of paintings into tactile language were used (CARFAGNI et al., 2012). The first procedure was analyzing the paintings using the aforementioned theoretical background and writing the audio descriptions. The second procedure was submitting the AD to the group of participants, including blind audio description consultants, to ensure that the tactile pieces of art were made in harmony with the AD. The third step was submitting both resources to a reception test. As a result, it was possible to establish preliminary criteria for AD and tactile artwork. The results also show that one completes the other regarding accessibility.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherRevista Entrepalavraspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectObra de arte tátilpt_BR
dc.subjectExploração tátilpt_BR
dc.subjectTradução Audiovisual Acessívelpt_BR
dc.subjectAudiodescriçãopt_BR
dc.subjectTactile artworkpt_BR
dc.subjectHaptic explorationpt_BR
dc.titleMuseu, audiodescrição e recursos táteis para pessoas com deficiência visual: acessibilidade da Sala Aldemir Martins do Museu de Arte (MAUC/ UFC)pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrEste estudo objetiva tornar acessíveis para as Pessoas com Deficiência Visual as pinturas de Aldemir Martins, no Museu de Arte da Universidade Federal do Ceará (MAUC), com foco na obra Galo (1977). A pesquisa situa a Audiodescrição como uma forma de Tradução Audiovisual Acessível (TAVa) e a obra de arte tátil como a tradução da imagem visual em uma linguagem tátil (DE COSTER; MÜHLEIS, 2007; HOLLAND, 2009). Nosso trabalho toma como base a perspectiva da Linguística Sistêmico Funcional (LSF) para proporcionar uma compreensão da obra de arte (O’TOOLE, 2011). Como arcabouço teórico-metodológico, foi usada a Pesquisa-Ação para elaborar a AD e a peça tátil de forma harmônica (BARBIER, 2007). Foram usadas tecnologias assistidas por computador, com a finalidade de realizar a tradução automática e semiautomática das pinturas em linguagem tátil (CARFAGNI et al., 2012). O primeiro procedimento foi analisar as pinturas usando a base teórica citada e escrever as audiodescrições. O segundo procedimento foi submeter a AD ao grupo de participantes, que incluiu consultores PcDVs em audiodescrição, garantindo que as peças táteis estejam em harmonia com as ADs. O terceiro passo foi um estudo inicial de recepção. Como resultado, foi possível estabelecer os critérios preliminares para AD e peças táteis. Os resultados também demonstraram a complementaridade entre as duas ferramentas de acessibilidade.pt_BR
dc.title.enMuseum, audio description and tactile resources for visually impaired people: accessibility of Room Aldemir Martins at UFC’s Museum of Art (MAUC)pt_BR
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