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Tipo: Artigo de Periódico
Título: Clinical characteristics and diagnostic accuracy of the revised Addenbrooke Cognitive Examination (ACE-R) in older adults with a low educational level
Título(s) alternativo(s): Características clínicas e acurácia do Exame Cognitivo Addenbrooke Versão revisada (ACE-R) em idosos com baixa escolaridade
Autor(es): Tavares-Júnior, José Wagner Leonel
Braga-Neto, Pedro
Bonfadini, Janine de Carvalho
Bittencourt, Lays
Lopes, Candida Helena
Mendes, Larissa
Siqueira-Neto, José Ibiapina
Sousa, Valéria
Amaral, Anina
Carrilho, Carolina Gomes
Espindola, Jonatan Oliveira
Casali, Maria Eduarda Avancini
Veras, André Barciela
Alves, Gilberto Sousa
Palavras-chave: Demência;Dementia;Escolaridade;Educational Status;Idoso;Aged
Data do documento: 2021
Instituição/Editor/Publicador: Jornal Brasileiro de Psiquiatria
Citação: TAVARES-JÚNIOR, José Wagner Leonel et al. Clinical characteristics and diagnostic accuracy of the revised Addenbrooke Cognitive Examination (ACE-R) in older adults with a low educational level. J. bras. psiquiatr. v. 70, n. 1, p. 45-53, jan./mar. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jbpsiq/a/75M3ZSkW5cYhpRB9VctN3tq/?lang=en. Acesso em: 21/12/2021.
Resumo: Objetivo: Determinar a precisão diagnóstica do Exame Cognitivo de Addenbrooke (ACE-R) como uma ferramenta de triagem cognitiva para adultos idosos com baixos níveis de educação e envelhecimen- to saudável, MCI e demência no Brasil. Métodos: Os indivíduos submeteram-se à avaliação clínica e psiquiátrica e foi administrada uma versão validada da versão revisada da bateria cognitiva ACE-R (ACE-R). Resultados: Oitenta e cinco indivíduos foram avaliados, predominando as mulheres (84,7%, n = 72). Na análise post hoc, controles e CCL exibiram diferenças estatísticas nos escores globais do ACE-R (p < 0,001) e seus subdomínios, incluindo fluência verbal, linguagem, habilidades visuoespaciais e aten- ção (p < 0,001). A habilidade visuoespacial foi o item mais correlacionado com a escolaridade (r = 0,509, p < 0,001), enquanto a memória tardia, de recordação e reconhecimento não foi influenciada pela educação. A precisão do ACE-R produziu melhores resultados para CCL versus controles = 0,69 (<57,5; 80/66), demência versus controles = 0,98 (<50; 100/96), CCLversus demência = 0,86 (<49,5; 100/74).Con- clusões: Os escores de ACE-R e MMSE para controles e CCL foram consideravelmente inferiores aos encontrados em estudos semelhantes. Resultados preliminares confirmam a necessidade de estudos brasileiros estabelecerem pontos de corte confiáveis para baterias cognitivas em idosos com baixa escolaridade e em risco de demência, reconhecendo variáveis ecológicas e regionais.
Abstract: Objective: To determine the diagnostic accuracy of the Addenbrooke’s Cognitive Examination Revised (ACE-R) as a cognitive screening tool for older adults with low levels of schooling and healthy aging, MCI and dementia in Brazil. Methods: All participants underwent neurological and psychiatric examinations and were administered a validated version of ACE-R. Results: A total of 85 participants were evaluated; most were females (84.7%, n = 72). The post hoc analysis showed statistical differences in ACE-R total scores between older adults with mild cognitive impairment (MCI) and controls (p < 0.001) and in subitem scores including verbal fluency, language, visuospatial skills and attention (p < 0.001). The visual-spatial skills subitem was the most strongly correlated with schooling level (r = 0.509, p < 0.001), whereas late, immediate recall and recognition memory were not influenced by schooling. The ACE-R had the best diagnostic accuracy in discriminating between MCI and controls = 0.69 (<57.5; 80/66), MD and controls = 0.98 (<50; 100/96), MCI and MD = 0.86 (<49.5; 100/74). Conclusions: ACE-R and Mini-Mental State Examination (MMSE) scores for older adults with MCI and controls were significantly lower than those reported in similar studies. These preliminary findings support the need for establishing reliable cut-off scores for cognitive assessment of older Brazilian adults with low schooling at risk for dementia taking into consideration ecological and local variables.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63137
ISSN: 1982-0208
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