Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/62611
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRangel, Irene Conceição Andrade-
dc.contributor.authorSilva, Eduardo Vinícius Mota-
dc.contributor.authorSanches Neto, Luiz-
dc.contributor.authorDarido, Suraya Cristina-
dc.contributor.authorIório, Laércio Schwantes-
dc.contributor.authorMatthiesen, Sara Quenzer-
dc.contributor.authorGalvão, Zenaide-
dc.contributor.authorRodrigues, Luiz Henrique-
dc.contributor.authorLorenzetto, Luiz Alberto-
dc.contributor.authorCarreiro, Eduardo Augusto-
dc.contributor.authorVenâncio, Luciana-
dc.contributor.authorMonteiro, Alessandra Andrea-
dc.date.accessioned2021-12-01T13:49:23Z-
dc.date.available2021-12-01T13:49:23Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.citationRANGEL, Irene Conceição Andrade et al. Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas. Motriz, Rio Claro, v. 14, n. 2, p. 156-167, abr./jun. 2008.pt_BR
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62611-
dc.description.abstractSchool and Physical Education have always had difficulty to deal and to spread the manifestation of the differences and to give value to it. The aim of this work is to analyze the interfaces between school Physical Education and multiculturalism, presenting some intervention suggestions for the primary education. A bibliographic review was conducted on the issue searching an understanding on the pedagogic practice of the Physical Education professional, pointing some possible approaches. In order to change such pattern it was suggested the following: not to face the discrimination and prejudice superficially, but instead, to highlight the discriminating issue and to encourage reflection on it, not forgetting the curricular content; to value the different spontaneous cultural manifestations and to propose situations in which different cultures are shown and challenged; to use the inclusion principle; to reflect about the own action; to choose and to contextualize the contents in a diversified way; to evaluate the students attitude towards the difference respect; to propose interdisciplinary projects to reduce the discrimination practices, considering the cultural reality of the school.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherMotrizpt_BR
dc.subjectEducação físicapt_BR
dc.subjectMulticulturalismopt_BR
dc.subjectPreconceitopt_BR
dc.subjectPhysical educationpt_BR
dc.subjectCultural diversitypt_BR
dc.subjectPrejudicept_BR
dc.titleEducação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicaspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrA escola e a Educação Física sempre tiveram dificuldades em lidar e abrir espaços para a manifestação e a valorização das diferenças. Nosso artigo, de caráter teórico, tem como objetivo analisar as interfaces entre a Educação Física escolar e o multiculturalismo, apresentando algumas sugestões de intervenção para o ensino básico. Realizamos uma revisão teórica sobre o assunto, que buscou refletir sobre a prática pedagógica dos profissionais de Educação Física, apontando algumas possibilidades de abordagem. Para a mudança deste quadro sugerimos: não encarar a problemática das discriminações e dos preconceitos de forma superficial, mas sim destacar o conteúdo discriminador e estimular a reflexão sobre ele, sem esquecer a especificidade do componente curricular; valorizar as diferentes manifestações culturais espontâneas e propor situações em que as diferentes culturas se mostrem e sejam problematizadas; utilizar o princípio da inclusão; refletir sobre sua própria ação; escolher e contextualizar os conteúdos de forma diversificada; avaliar as atitudes dos alunos com relação ao respeito às diferenças; propor projetos interdisciplinares que diminuam as práticas discriminatórias, levando em consideração a realidade cultural da escola.pt_BR
dc.title.enSchool physical education and multiculturalismpt_BR
Appears in Collections:IEFES - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2008_art_icarangel.pdf61,3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.