Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/59882
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Costeski, Evanildo | - |
dc.contributor.author | Andrade Filho, João Batista de | - |
dc.date.accessioned | 2021-08-09T13:22:31Z | - |
dc.date.available | 2021-08-09T13:22:31Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | ANDRADE FILHO, João Batista de. A Imaginação no Ensino de Filosofia: uma proposta de formação baseada na obra de C. S. Lewis. 2021. 109 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Filosofia) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021. | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59882 | - |
dc.description.abstract | The work of Irish writer Clive Staples Lewis served as inspiration and foundation for the proposal developed with the aim of composing teaching methodologies for the discipline of Philosophy in high school. There are, in the aforementioned writer's work, e lements that allow us to think about contemporary education, both fictional ones, such as The Chronicles of Narnia , Out of the Silent Planet and Perelandra, as well as theological and philosophical ones, such as The Abolition of Man, Mere Christianity, The weight of Glory: And Other Address, The Four Loves, The Screwtaple Letters, God in the Dock: Essays on Theology and Eyhics Compelling reason Christian Reflections, among others. The starting point that led to these readings was a biographical book about the writer, If I had lunch with C. S. Lewis, by Allister McGrath. In these works, it was possible to perceive a direction that pointed to a “philosophical composition”, as there were many concepts dear to Philosophy there. We extract from Lewis' ideas the concept of imagination and indicate it as an enabling element for the generation of methodologies for teaching philosophy in high school. Furthermore, we chose the literary text as an essential imaginative element of this aim. A tutorial training course plan was also proposed in order to promote philosophical events in order to disseminate reading in general and make presentations stimulating philosophical reflection. We also try to indicate how this proposal is in accordance with the National Curriculum Guidelines and how such development will be possible from the perspective of the new National Curriculum Base, given that philosophy is an elective subject. The methodology resented will cover, in addition to a bibliographical research, a research based on the observation of the actions of a certain group that will put into action some proposals for activities using creative methods to gradually reach a more philosophical level of debate. The lesson plan is based on texts by C. S. Lewis as scripts. | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.subject | Imaginação | pt_BR |
dc.subject | Ensino de Filosofia | pt_BR |
dc.subject | C.S. Lewis | pt_BR |
dc.subject | Imagination | pt_BR |
dc.subject | Teaching of Philosophy | pt_BR |
dc.title | A Imaginação no Ensino de Filosofia: uma proposta de formação baseada na obra de C. S. Lewis | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.description.abstract-ptbr | A obra do escritor irlandês Clive Staples Lewis serviu de inspiração e fundamentação para a proposta elaborada com intuito de compor cursos de formação em Filosofia no ensino médio. Há, na obra do referido escritor, elementos que permitem pensar a educação contemporânea, tanto aquelas ficcionais, como As Crônicas de Nárnia, Além do Planeta Silencioso e Perelandra quanto as teológicas e filosóficas, como A Abolição do Homem Cristianismo Puro e Simples, O peso da Glória, Reflexões Cristãs, Os Quatro Amores, Cartas de um Diabo a seu Aprendiz, Deus no Banco dos Réus, Ética para Viver Melhor, Reflexões Cristãs, dentre outras. O ponto de partida que levou a tais leituras foi um livro de cunho biográfico sobre o escritor, intitulado Conversando com C. S. Lewis, de autoria de Alister McGrath . Nestas obras foi possível perceber um direcionamento que apontava para uma “composição filosófica”, pois ali havia muitos conceitos caros à Filosofia. Extraímos das ideias de Lewis o conceito de imaginação e o indicamos como elemento possibilitante da geração de metodologias para o ensino de filosofia no ensino médio. Além disso, elegemos o texto literário como elemento imaginativo essencial desse intuito . Foi proposto ainda um plano de curso de formação de tutoria no intuito de promover eventos filosóficos de forma a disseminar a leitura em geral e realizar apresentações estimuladoras da reflexão filosófica. Procuramos ainda indicar como essa proposta está de acordo com as Orientações Curriculares Nacionais e como será possível tal desenvolvimento sob a ótica da nova Base Curricular Nacional, dado que a filosofia entra como disciplina eletiva . A metodologia apresentada abrangerá, além de uma pesquisa bibliográfica, uma pesquisa a partir da observação das ações de um determinado grupo que porá em ação algumas propostas de atividades utilizando métodos criativos para, gradativamente, alcançar um patamar de debate mais filosófico. O plano de aulas está baseado nos textos de C. S. Lewis como roteiros. | pt_BR |
dc.title.en | The Imagination in Philosophy Teaching: a proposal for formation based on the work of C. S. Lewis | pt_BR |
Appears in Collections: | PROF-FILO - Dissertações defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2021_dis_jbandradefilho.pdf | 1,1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.