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dc.contributor.authorCeleste, Alcidney Batista-
dc.contributor.authorOliveira, Francisco Heber Lacerda de-
dc.date.accessioned2021-05-14T16:42:02Z-
dc.date.available2021-05-14T16:42:02Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationCELESTE, Alcidney Batista; OLIVEIRA, Francisco Heber Lacerda de. Study of retroanalysis of asphalc pavements resilience modules with the use of arficial neural networks. Transportes, São Paulo-SP, v. 27, n. 4, p. 1-13, 2019.pt_BR
dc.identifier.issn2237-1346-
dc.identifier.otherDOI:10.14295/transportes.v27i4.1781-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58382-
dc.description.abstractKnowledge of pavement Resilience Modules (RM) is an important element for the struc-tural assessment of existing infrastructures. One way to determine them is through dy-namic repeated load testing in the laboratory; another way is to use the technique of retroanalysis, which consists in obtaining the RM from the thickness of the layers and the deflec ons measured on the pavement surface. In this sense, this paper aims to present the RM retroanalysis through the technique of Ar ficial Neural Networks (ANN) as an alterna ve to the tradi onal retroanalysis. The results demonstrate that the ANN could predict the RM with results of coefficients of determina on (R²) above 99.9% be-tween the reference and predicted values. Thus, ANN are a poten al alterna ve to ob-tain this important mechanical property of paving materials compared to tradi onal methods.pt_BR
dc.language.isoenpt_BR
dc.subjectPavimentos asfálticospt_BR
dc.subjectRedes neurais artificiaispt_BR
dc.subjectMódulo de resiliênciapt_BR
dc.subjectRetroanálisept_BR
dc.titleStudy of retroanalysis of asphalc pavements resilience modules with the use of arficial neural networkspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrO conhecimento dos Módulos de Resiliência (MR) de pavimentos é elemento importante para a avaliação estrutural das infraestruturas existentes. Uma maneira de determiná-los é através de ensaios dinâmicos de carga repetida, em laboratório; outra forma, é utilizar a técnica de retroanálise, que consiste na obtenção dos MR a partir das espessuras das camadas e das deflexões medidas na superfície do pavimento. Nesse sentido, este artigo tem o objetivo de apresentar a retroanálise dos MR através da técnica de Redes Neurais Artificiais (RNA) como alternativa à retroanálise tradicional. Os resultados demonstraram que as RNA conseguem prever os MR com resultados de coeficientes de determinação (R2) acima de 99,9% entre os valores de referência e previstos. Desse modo, as RNA se apresentam como uma alternativa em potencial para a obtenção dessa importante propriedade mecânica dos materiais para pavimentação frente aos métodos tradicionais.pt_BR
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