Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/54072
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Aulas de geografia física e metodologias aplicáveis ao ambiente escolar |
Title in English: | Classes of physical geography and methodologies applicable to the school environment |
Authors: | Sousa, Marcos Gomes de Cordeiro Junior, Iran de Oliveira Albuquerque, Emanuel Lindemberg Silva |
Keywords: | Ensino;Aprendizagem;Geografia |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Geosaberes |
Citation: | SOUSA, Marcos Gomes de; CORDEIRO JUNIOR, Iran de Oliveira; ALBUQUERQUE, Emanuel Lindemberg Silva. Aulas de geografia física e metodologias aplicáveis ao ambiente escolar. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 22, pág. 81 - 90, set. 2019. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Ao considerar a importância do estudo das metodologias aplicadas aos conteúdos da Geografia, percebe-se a necessidade de uma estreita relação, no processo de ensino/aprendizagem, entre teoria e prática. Dessa forma, objetiva-se realizar uma análise e reflexão das metodologias aplicáveis ao ensino de Geografia Física, considerando as potencialidades dos mapas conceituais, das maquetes e dos trabalhos de campo, tendo como referência as experiências adquiridas no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid). O procedimento metodológico baseou-se em revisões bibliográficas sobre a temática central. Constata-se que os métodos e os instrumentos de aprendizagem devem ser aplicados no ambiente escolar, tendo em vista que os recursos e as metodologias emergem para suprir as necessidades que se fazem presente no ensinar e no aprender geográfico. |
Abstract: | When considering the importance of the study of the methodologies applied to the contents of Geography, we see the need for a close relationship, in the teaching / learning process, between theory and practice. In this way, the objective is to perform an analysis and reflection of the methodologies applicable to the teaching of Physical Geography, considering the potential of the conceptual maps, mockup and fieldwork, with reference to the experiences acquired in the Program Institutional of Initiation Scholarships the Teacher (Pibid). The methodological procedure was based on bibliographical reviews on the central theme. It is noted that learning methods and tools must be applied in the school environment, given that the resources and methodologies emerge to meet the needs that are present in teaching and learning geographic. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54072 |
ISSN: | 2178-0463 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DGR - Artigos publicados em revista científica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2019_art_mgdsousa.pdf | 615,26 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.