Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/53876
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Formação e prática crítico-reflexiva de professores de inglês em franquias de idiomas |
Title in English: | Training and critical-reflexive practice of English teachers in franchise language schools |
Authors: | Freitas, Samya Semião |
Keywords: | Ensino de LE;Ensino reflexivo;Franquias de idiomas |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Revista Entrepalavras |
Citation: | FREITAS, Samya Semião. Formação e prática crítico-reflexiva de professores de inglês em franquias de idiomas. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 10, v. 10, n. 2, p. 1-16, maio/ago. 2020. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Nesse artigo, objetiva-se investigar a prática crítico-reflexiva de professores de inglês em contexto de franquias de idiomas. Para isso, realizamos um estudo microetnográfico de base descritiva, para o qual contamos com a participação de dez professores de inglês de duas franquias de idiomas em Fortaleza. Para esse estudo, elegemos os dados coletados a partir da aplicação de uma entrevista semiestruturada, a qual objetivou verificar se os professores adotam uma postura crítico-reflexiva sobre seu trabalho. Para a abordagem reflexiva, tomamos como base os ensinamentos de Horikawa (2004), Liberali (2004), Magalhães (2004), Romero (2004), Schön (1997, 2000), dentre outros. Constatamos que a prática crítico-reflexiva dos professores investigados ainda é embrionária e encontra diversos empecilhos impostos pela natureza dessas instituições. Há, na verdade, uma tendência a manter-se mais no campo da técnica do que no campo crítico-reflexivo, uma vez que se tende à padronização das ações, o que afeta diretamente a autonomia e a identidade do professor. |
Abstract: | In this article, we aim to investigate the critical-reflexive practice of English teachers in the context of language franchises. To do so, we carried out a microethnographic study of descriptive basis, for which we counted with the participation of ten English teachers from two language franchises in Fortaleza. For this study, we expose the data collected from the application of a semi-structured interview in order to verify whether teachers adopt a critical-reflexive posture about their work. Regarding the reflexive approach, we take as basis the teachings of Horikawa (2004), Liberali (2004), Magalhães (2004), Romero (2004), Schön (1997, 2000), among others. It appears that the critical-reflexive practice of the investigated teachers is still embryonic and encounters several obstacles imposed by the nature of these institutions. There is, in fact, a tendency for the teacher to maintain his reflection more in the field of technique than in the critical-reflective field, since there is a tendency to standardize actions, which directly affects the teacher’s autonomy and identity. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53876 |
ISSN: | 2237-6321 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DLV - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2020_art_ssfreitas.pdf | 178,45 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.