Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/51858
Type: Artigo de Periódico
Title: A mudança léxico-gramatical em propostas de redação de vestibular
Title in English: The lexical-grammatical change in the writing of instructional texts for university entrance exams
Authors: Bernardino, Cibele Gadelha
Nobre, Kennedy Cabral
Keywords: Análise Crítica do Discurso;Mudança discursiva;Léxico;Gramática;Ideologia
Issue Date: 2010
Publisher: Revista Brasileira de Linguística Aplicada
Citation: BERNARDINO, Cibele Gadelha; NOBRE, Kennedy Cabral. A mudança léxico-gramatical em propostas de redação de vestibular. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte (MG), v. 10, n. 3, p. 699-722, 2010.
Abstract in Brazilian Portuguese: Esta pesquisa tem como objetivo analisar as propostas de redação do vestibular da Universidade Federal do Ceará (UFC), referentes aos anos acadêmicos de 1990/1 e 2007, com o intuito de detectar os traços linguísticos indicadores de uma mudança nesses textos. Baseamos nossa interpretação na Análise Crítica do Discurso, em especial, na contribuição teórica de Norman Fairclough (2001) que discute a respeito das influências ideológicas para a formação discursiva, bem como para sua transformação. Nosso corpus constitui-se por 71 propostas de redação, as quais foram submetidas a uma análise dividida em dois níveis textuais: léxico e gramática. Os resultados obtidos demonstram que houve mudanças significativas em ambos os níveis.
Abstract: This research has the objective of analyzing writing instructional texts for the entrance exams of the Federal University of Ceará, Brazil, in what refers to the years of 1990/1 and 2007. Our aim was to identify which linguistic aspects may be responsible for changes in these writing instructional texts. We based our work on the Discourse Critical Analysis (FAIRCLOUGH, 2001) that regards the ideological influences for the discursive formation, as well as for its transformation. Our sequence corpus is constituted by 71 writing instructional texts which were submitted to an analysis divided into two textual levels: lexicon and grammar. The obtained results demonstrate that there were significant changes in both levels.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51858
ISSN: 1984-6398
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:PPGL - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2010_art_cgbernardinokcnobre.pdf184,19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.