Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/51678
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | A conceptualização visual da violência em histórias em quadrinhos |
Authors: | Gomes, Languisner |
Keywords: | Teoria da Metáfora Conceptual;História em quadrinhos;Conceptualização;Violência;Crianças - Cognição |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | ANTARES: Letras e Humanidades |
Citation: | GOMES, Languisner. A conceptualização visual da violência em histórias em quadrinhos. ANTARES: Letras e Humanidades, Caxias do Sul (RS), v. 4, n. 7, p. 73-92, jan./jul. 2012. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Neste artigo, discutimos os efeitos do sentido de VIOLÊNCIA promovido por imagens, tendo como corpus a história em quadrinhos (HQ) do Mickey. A análise da construção conceptual da VIOLÊNCIA nos leva à conclusão de que a composição visual dirige a leitura e os leitores para a interpretação de fatos do cotidiano. Essa análise traz parâmetros que podem ser úteis quando do ensino de leituras de imagens. Os dados mostram que as metáforas O CORPO É UM RECIPIENTE e A VIOLÊNCIA É UMA AÇÃO DIRIGIDA guardam uma forte influência na conceptualização da criança. Assim, os cenários apresentados nas HQs aparentam ser particularmente proeminentes com inputs para a exploração da VIOLÊNCIA. A construção deste domínio é inspirada na Teoria da Metáfora Conceptual, de Lakoff e Johnson (1980), assim como em Kress e van Leeuwen, (1996). Como discutimos ao longo do artigo, a conceptualização da VIOLÊNCIA tem sua própria estrutura e semântica, que traz à tona problemas de interpretação e validação de conceitos emergentes. |
Abstract: | In this paper, we discuss effects of sense of VIOLENCE promoted by pictorials, having as corpus Mickey comics. The analysis of VIOLENCE conceptual construction leads to the conclusion that visual composition directs reading and leads readers to the interpretation of everyday facts. This analysis makes parameters that may be useful when teaching critical reading of visuals. The data show that the metaphors THE BODY IS A CONTAINER and VIOLENCE IS A DRIVING ACTION have retained a strong influence on a child conceptualization. The construction of this domain is inspired on the Conceptual Metaphor Theory of Lakoff and Johnson (1980) and Kress and van Leeuwen (1996). As we discussed along this paper, the conceptualization of VIOLENCE has its own structure and semantics, which, on one side, brings problems of interpretation and validation of emergent concepts, but on the other side. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51678 |
ISSN: | 1984-4921 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | PPGL - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2012_art_lgomes.pdf | 995,41 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.