Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/51617
Type: Artigo de Periódico
Title: Metáfora e inglês como língua estrangeira/adicional: o ensino/aprendizagem do vocabulário de ILE/A
Title in English: Metaphor and english as foreing/additional language: teaching/learning of the EFL/EAL vocabulary
Authors: Carneiro, Mônica Fontenelle
Keywords: Linguística Cognitiva;Teoria da Metáfora Conceitual;Metáfora;Ensino-aprendizagem de línguas
Issue Date: 2018
Publisher: ANTARES: Letras e Humanidades
Citation: CARNEIRO, Mônica Fontenelle. Metáfora e inglês como língua estrangeira/adicional: o ensino/aprendizagem do vocabulário de ILE/A. ANTARES: Letras e Humanidades, Caxias do Sul (RS), v. 10, n. 20, p. 124-139, maio/ago. 2018.
Abstract in Brazilian Portuguese: Ao lançarem as bases da Teoria da Metáfora Conceitual, Lakoff e Johnson (1980) motivaram uma revisão nos princípios norteadores da organização do pensamento e das experiências do homem no mundo. Baseados nesses princípios, neste artigo, examinamos a figuratividade, enfocando a influência dos conceitos de natureza metafórica no processo de ensino/ aprendizagem do vocabulário de ILE/A. Para tanto, investigamos dois grupos de dez participantes com base no experimento de Ferreira (2007). Os resultados obtidos apontam para um melhor desempenho do grupo que recebeu a instrução sobre a metáfora conceitual, o que sugere que instrução desse tipo favorece a compreensão dos alunos do vocabulário do ILE/A.
Abstract: By laying the foundations of the Theory of Conceptual Metaphor, Lakoff and Johnson (1980) motivated a revision in the guiding principles of man's organization of thought and experiences in the world. Based on these principles, in this article, we examine figurativeness, focusing on the influence of the concepts of metaphorical nature in the teaching/learning process of the EFL /EAL vocabulary. To do so, we have investigated two groups of ten participants based on Ferreira’s (2007) experiment. The results obtained point to a better performance of the group that received the instruction on the conceptual metaphor, which suggests that such an instruction favors students’ understanding of the EFL/EAL vocabulary.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51617
ISSN: 1984-4921
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:PPGL - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018_art_mfcarneiro.pdf486,79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.