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dc.contributor.authorAzevedo Júnior, Ivânio Lopes de-
dc.contributor.authorAmaral, Ilana Viana do-
dc.date.accessioned2020-04-27T19:08:15Z-
dc.date.available2020-04-27T19:08:15Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationAZEVEDO JÚNIOR, Ivânio Lopes de; AMARAL, Ilana Viana do. O estatuto da música tonal em Susanne Langer. Argumentos Revista de Filosofia, Fortaleza, ano 12, n. 23, p. 42-52, jan./jun. 2020.pt_BR
dc.identifier.issn1984-4255-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51464-
dc.description.abstractThis article aims to understand in terms of music, for Susanne Langer, interpreted in the light of a Symbolic Forms Philosophy. This expression, in turn, is a project or theoretical program of its master, Ernst Cassirer. A theory of art that Langer proposes in Philosophy in the New Key and in Feeling and Form is thought to be a continuity of Cassirer’s critique of culture, an idea based on the conception that once the need for symbolism has been demonstrated (function without which there is no culture), it is up to philosophy to understand and follow the historical development of the modes of manifestation of the Spirit. The Music, while the most abstract of the arts, is a particular mode of symbolism, whose maturity is its internal way of transmitting in what we now call tonal music. The tonalism is the stage in which music reaches its older age only because it has been able to operate from the laws of execution, thus being the result of a long process of constitution of the musical form.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherArgumentos Revista de Filosofiapt_BR
dc.subjectSimbolismopt_BR
dc.subjectMúsicapt_BR
dc.subjectForma simbólicapt_BR
dc.subjectLanger, Susanne, 1895-1985pt_BR
dc.titleO estatuto da música tonal em Susanne Langerpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrÉ lugar comum a ideia de que vivemos uma crise moral, que nos assola de maneira radical nos dias de hoje. Neste sentido, um fluxo grande de trabalhos, no campo da Saúde, procura delinear os contornos específicos desta crise, bem como esboçar algumas possibilidades de enfrentamento aos seus desdobramentos, com ênfase no que se consagrou na literatura como “educação moral”. Na esteira destas questões, propomos este artigo cujo objetivo é estabelecer uma perspectiva diferente para a crise. Através de um esforço de natureza filosófica, e tendo o filósofo Martin Heidegger como guia desta caminhada, procuramos discutir a referida crise, abordando sua natureza mais essencial e denunciando a insuficiência da “educação moral” contemporânea face à natureza da crise.pt_BR
dc.title.enThe statute of tonal music in Susanne Langerpt_BR
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