Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/51312
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Multimodalidade e metafunção composicional em e-mails promocionais |
Title in English: | Multimodality and compositional metafunction in promotional e-mails |
Authors: | Pordeus, Marcel Pereira Sousa, Maria Margarete Fernandes de Colares, Ana Cátia Silva de Lemos |
Keywords: | Multimodalidade;Gêneros textuais;Linguística Textual |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Revista Raído |
Citation: | PORDEUS, Marcelo Pereira; SOUSA, Maria Margarete Fernandes de; COLARES, Ana Cátia Silva de Lemos. Multimodalidade e metafunção composicional em e-mails promocionais. Revista Raído, Dourados (MS), v. 10, n. 24, número especial, p. 176-191, jul./dez. 2016. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | De acordo com os desafios enfrentados pela Linguística Textual, podemos postular que a presença de elementos não verbais se firma na agenda dos novos desafios teóricos a serem enfrentados atualmente; conforme: (BENTES; ALVES FILHO; RAMOS, 2010). Com o propósito de aceitar tais desafios e desvendar novas formas de análise, é que este artigo foi desenvolvido. Este tema faz parte do projeto: O gênero anúncio correio eletrônico promocional: processos de caracterização e de construção dos sentidos do texto; (Fase I), que tem como foco a análise dos processos referenciais e multimodais no anúncio publicitário do correio eletrônico promocional. Para atingir o objetivo proposto foram selecionados três anúncios do anunciante Hoje Eu Vou, que salienta os traços multimodais do correio eletrônico promocional. Para a análise dos dados/textos nos respaldamos nas concepções teóricas de Marcuschi (2003), Wysocki (2004), Bakhtin (1978), Maingueneau (2000), Kress; van Leeuwen (1996) e Lopes- Rossi, (2002), autores/pesquisadores fundamentais para o alcance dos objetivos desta pesquisa. Após a análise, constatamos a relevância do uso de recursos multimodais para a construção dos sentidos dos textos, bem como sua função argumentativa, donde concluímos que não se concebe mais desconsiderar a importante participação dos recursos visuais na composição dos textos. Ainda, não podemos desconsiderar a interrelação entre a linguagem verbal e visual. |
Abstract: | According to the challenges faced by Linguistics Textual, we can postulate that the presence of non-verbal elements are fi rm on the agenda of new theoretical challenges to be faced today; as: (BENTES; ALVES FILHO; RAMOS, 2010). With the purpose to accept these challenges and uncover new forms of analysis, it is that this paper was developed. This topic is part of the project: The promotional genre ad email: description of processes and framing of the senses of the text; (Phase I), which focuses on the analysis of reference and multimodal processes in the advertisement of the promotional email. To achieve this purpose, three ads were selected advertiser Hoje Eu Vou, which stresses the multimodal features of the promotional email. For the analysis of data/texts in we support the theoretical concepts of Marcuschi (2003), Wysocki (2004), Bakhtin (1978), Maingueneau (2000), Kress; van Leeuwen (1996) and Lopes-Rossi (2002), authors/ researchers fundamental to achieving the objectives of this research. A er the analysis, we see the importance of using multimodal resources for the construction of meanings of the texts, as well as its argumentative function, where we concluded that it is inconceivable disregard the most important part of the visuals in the composition of texts. Still, we cannot disregard the interrelationship between verbal and visual language. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51312 |
ISSN: | 1984-4018 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DLV - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2016_art_mppordeusmmfsousa.pdf | 886,02 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.