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dc.contributor.authorAndrade, José Roberto de-
dc.contributor.authorFontes, Daniele Machado-
dc.date.accessioned2019-02-20T21:06:49Z-
dc.date.available2019-02-20T21:06:49Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationANDRADE, José Roberto de. FONTES, Daniele Machado. Mulheres de Eça de Queirós: o romance português e o cinema brasileiro. Revista Entrelaces, Fortaleza (CE), v. 1, n. 14, p. 259-276, out./dez. 2018.pt_BR
dc.identifier.issn1980-4571-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39807-
dc.description.abstractThis article is the result of a Scientific Initiation research, with the scholarship Capes/Fapesb support, developed at DEVIR, an interdepartmental research group, constituted at the Federal Institute of Bahia (IFBA) and dedicated to the study of identity, gender and subjectivity issues. For this text we analyzed two works of different media: the novel O Primo Basílio, published in 1878, and the homonymous film, directed by Daniel Filho and released in 2007. We select scenes that are reproduced in the two works and we tried to understand how the process of constitution of two characters takes place: Luísa and Leopoldina (Leonor, in the film). We analyzed how the spaces of circulation of the feminine conform in the Portuguese context, in the work of Eça de Queirós, and in the Brazilian context, in the film set in São Paulo in the late 1950s. For this, we consider literature and cinema as processes of social reflection, which allow to be analyzed and problematized in the interrelationship between the work and society.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherRevista Entrelacespt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectO Primo Basíliopt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectGêneropt_BR
dc.subjectSexualidadept_BR
dc.titleMulheres de Eça de Queirós: o romance português e o cinema brasileiropt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrEste artigo é fruto de pesquisa de Iniciação Científica, com bolsa Capes/Fapesb, que se desenvolve no DEVIR, grupo de pesquisa interdepartamental, constituído no Instituto Federal da Bahia (IFBA) e dedicado ao estudo das questões de identidade, gênero e subjetividade. Para este texto procuramos analisar duas obras de diferentes suportes: o romance O Primo Basílio, publicado em 1878, e o filme homônimo, dirigido por Daniel Filho e lançado em 2007. Selecionamos cenas que se reproduzem nas duas obras e buscamos entender como se dá o processo de constituição de duas personagens: Luísa e Leopoldina (Leonor, no filme). Analisamos como se conformam os espaços de circulação do feminino nos contextos português, na obra de Eça de Queirós, e brasileiro, no filme ambientado em São Paulo, no final da década de 1950. Para tanto, consideramos literatura e cinema como processos de reflexão social, que permitem ser analisados e problematizados, na inter-relação entre a obra e a sociedade.pt_BR
dc.title.enEça de Queirós and his women: the portuguese romance and brazilian cinemapt_BR
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