Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/36633
Type: | Artigo de Evento |
Title: | Redes ubíquas para que? O uso de aplicativos digitais no cenário acadêmico |
Title in English: | Ubiquitous networks for what? the use of digital applications in the academic scenario |
Authors: | Paes, Denyse Maria Borges Souza, Maria Naires Alves de Costa, Rosane Maria |
Keywords: | Redes Ubíquas;Aplicativos Digitais;Aplicativo Móvel;Cenário Acadêmico;Universidades |
Issue Date: | 2018 |
Citation: | PAES, D. M. B.; SOUZA, M. N. A.; COSTA, R. M. Redes ubíquas para que? O uso de aplicativos digitais no cenário acadêmico. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 20., 2018, Salvador. Anais...Salvador: UFBA, 2018. p. 477-489. Disponível em:<https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/27708>. Acesso em: |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Na sociedade contemporânea, as redes ubíquas têm se destacado nos últimos anos como peça complementar ao ensino e aprendizagem. As redes ubíquas têm entre seus objetivos a mobilidade e a participação contínua. É através da computação ubíqua que os membros da comunidade acadêmica promovem uma troca constante de informações, de forma colaborativa, a qualquer hora e lugar. O aplicativo móvel é um dos recursos tecnológicos mais utilizados na sociedade contemporânea. É um sistema desenvolvido para ser instalado em um dispositivo eletrônico móvel. O presente artigo objetiva discutir aspectos das redes ubíquas e os modelos de aplicativos digitais disponíveis no cenário acadêmico. Trata-se de uma pesquisa exploratória descritiva com abordagem qualitativa. Os aplicativos foram coletados em universidades ranqueadas pelo Ministério da Educação Brasileiro, para as Universidades Brasileiras, e pelo QS World Universities Rankings, para Universidades Internacionais. Os aplicativos digitais com maior índice de recuperação foram os que versam sobre os portais das universidades, presentes em 10 das 20 universidades brasileiras e em 14 das 20 internacionais. |
Abstract: | In contemporary society, ubiquitous networks have been outstanding in recent years as a complementary part of teaching and learning. Ubiquitous networks have among their objectives mobility and continuous participation.It is through ubíquas computing that members of the academic community promote a constant exchange of information, collaboratively, at any time and place.The mobile application is one of the technological resources most used in contemporary society.It is a system designed to be installed on a mobile electronic device.The present article aims to discuss aspects of the ubiquitous networks and the models of digital applications available in the academic setting.This is an exploratory descriptive research with qualitative approach.The applications were collected in universities ranked by the Brazilian Ministry of Education, for the Brazilian Universities, and by the QS World Universities Rankings, for International Universities. The digital applications with the highest index of recovery were those related to university portals present in 10 of the 20 Brazilian universities and in 14 of the 20 international universities. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/36633 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | BU - Trabalhos apresentados em eventos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2018a_eve_mnasouza.pdf | 666,8 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.