Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/34829
Type: Artigo de Periódico
Title: Metodologias de ensino-aprendizagem sob a perspectiva de discentes de enfermagem
Title in English: Teaching-learning methodologies from the perspective of nursing students
Authors: Souto, Rafaella Queiroga
Linhares, Francisca Marcia Pereira
Canêjo, Maria Isabelly de Melo
Tourinho, Francis Solange Vieira
Cordeiro, Renata Cavalcanti
Pluye, Pierre
Keywords: Docentes;Enfermagem;Metodologia;Pesquisa em Avaliação de Enfermagem
Issue Date: 2018
Publisher: Rev Rene
Citation: SOUTO, R. Q. et al. Metodologias de ensino-aprendizagem sob a perspectiva de discentes de enfermagem. Rev Rene, Fortaleza, v. 19, e3408, 2018.
Abstract in Brazilian Portuguese: Objetivo: avaliar as metodologias de ensino-aprendizagem adotadas por docentes de um curso de Enfermagem, sob a perspectiva discente. Métodos: pesquisa com métodos mistos do tipo convergente. Recorte de projeto amplo de avaliação de programa, com uso do modelo Contexto, Insumos, Processo e Produto. Dados quantitativos (estudo transversal com dados secundários) e qualitativos coletados concomitantes e, posteriormente, triangulados. Resultados: sobre as metodologias de ensino adotadas por docentes, os discentes participantes referiram maior utilização de aulas expositivas e dialogadas, 161 (67,6%), entre professores das disciplinas básicas; e de aulas expositivas e não dialogadas, 226 (92,6%), por docentes de disciplinas específicas da enfermagem. Em todas as disciplinas, predominaram metodologias tradicionais de ensino e avaliação. Conclusão: os discentes participantes consideraram as metodologias predominantemente tradicionais e desejaram vivenciar métodos ativos, destacando a necessidade da interdisciplinaridade e maior integração ensino-serviço-comunidade.
Abstract: Objective: to evaluate the teaching-learning methodologies adopted by teachers of a Nursing course from the perspective of students. Methods: research with mixed methods of the convergent type. This is an excerpt of a comprehensive project of evaluation a program, using the Context, Input, Process, and Product evaluation model. Quantitative data (cross-sectional study with secondary data) and qualitative data were collected concomitantly and then triangulated. Results: regarding the teaching methodologies adopted by teachers, the participating students reported greater use of expository and dialogic classes, 161 (67.6%), among teachers of the basic subjects; and non-dialogic expository classes, 226 (92.6%), by teachers of specific subjects of the nursing area. Traditional teaching and traditional assessment methodologies predominated in all courses. Conclusion: the participating students considered predominantly traditional methodologies and wanted to experience active methods, highlighting the need for interdisciplinarity and greater teaching-service-community integration.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/34829
ISSN: 2175-6783 (On line)
Appears in Collections:DENF - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018_art_rqsouto.pdf219,37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.