Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/34829
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Metodologias de ensino-aprendizagem sob a perspectiva de discentes de enfermagem |
Title in English: | Teaching-learning methodologies from the perspective of nursing students |
Authors: | Souto, Rafaella Queiroga Linhares, Francisca Marcia Pereira Canêjo, Maria Isabelly de Melo Tourinho, Francis Solange Vieira Cordeiro, Renata Cavalcanti Pluye, Pierre |
Keywords: | Docentes;Enfermagem;Metodologia;Pesquisa em Avaliação de Enfermagem |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Rev Rene |
Citation: | SOUTO, R. Q. et al. Metodologias de ensino-aprendizagem sob a perspectiva de discentes de enfermagem. Rev Rene, Fortaleza, v. 19, e3408, 2018. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Objetivo: avaliar as metodologias de ensino-aprendizagem adotadas por docentes de um curso de Enfermagem, sob a perspectiva discente. Métodos: pesquisa com métodos mistos do tipo convergente. Recorte de projeto amplo de avaliação de programa, com uso do modelo Contexto, Insumos, Processo e Produto. Dados quantitativos (estudo transversal com dados secundários) e qualitativos coletados concomitantes e, posteriormente, triangulados. Resultados: sobre as metodologias de ensino adotadas por docentes, os discentes participantes referiram maior utilização de aulas expositivas e dialogadas, 161 (67,6%), entre professores das disciplinas básicas; e de aulas expositivas e não dialogadas, 226 (92,6%), por docentes de disciplinas específicas da enfermagem. Em todas as disciplinas, predominaram metodologias tradicionais de ensino e avaliação. Conclusão: os discentes participantes consideraram as metodologias predominantemente tradicionais e desejaram vivenciar métodos ativos, destacando a necessidade da interdisciplinaridade e maior integração ensino-serviço-comunidade. |
Abstract: | Objective: to evaluate the teaching-learning methodologies adopted by teachers of a Nursing course from the perspective of students. Methods: research with mixed methods of the convergent type. This is an excerpt of a comprehensive project of evaluation a program, using the Context, Input, Process, and Product evaluation model. Quantitative data (cross-sectional study with secondary data) and qualitative data were collected concomitantly and then triangulated. Results: regarding the teaching methodologies adopted by teachers, the participating students reported greater use of expository and dialogic classes, 161 (67.6%), among teachers of the basic subjects; and non-dialogic expository classes, 226 (92.6%), by teachers of specific subjects of the nursing area. Traditional teaching and traditional assessment methodologies predominated in all courses. Conclusion: the participating students considered predominantly traditional methodologies and wanted to experience active methods, highlighting the need for interdisciplinarity and greater teaching-service-community integration. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/34829 |
ISSN: | 2175-6783 (On line) |
Appears in Collections: | DENF - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2018_art_rqsouto.pdf | 219,37 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.