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dc.contributor.authorSilva, Charlene Ester Machado-
dc.contributor.authorFriedrich, Denise Barbosa de Castro-
dc.contributor.authorFarah, Beatriz Francisco-
dc.contributor.authorSilva, Kênia Lara-
dc.date.accessioned2017-12-28T17:32:04Z-
dc.date.available2017-12-28T17:32:04Z-
dc.date.issued2017-11-
dc.identifier.citationSILVA, C. E. M. et al. Continuing education and its interfaces with ambulatory care sensitive conditions. Rev Rene, Fortaleza, v. 18, n. 6, p. 794-802, nov./dez. 2017.pt_BR
dc.identifier.issn1517-3852 Impresso-
dc.identifier.issn2175-6783 On-line-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/28809-
dc.description.abstractObjective: to understand the process of continuing education by primary health care nurses and their interfaces with ambulatory care sensitive conditions. Methods: a qualitative study was carried out with 14 nurses from health units. To collect the data, we used semi-structured interviews and the analysis was carried out through dialectical hermeneutics. Results: two categories emerged: Assistance in primary health care and hospital admissions – which pointed out that the major cause of hospitalizations is related to chronic diseases, and that most of them were preventable; Education: a tool to deal with ambulatory care sensitive conditions – where continuing education is recognized as a tool to interfere in the occurrence of these hospitalizations, but the practices carried out are closer to continuing education. Conclusion: nurses have developed educational processes that are closer to continuing education. The relationship between continuing education and ambulatory care sensitive conditions is still incipient.pt_BR
dc.language.isoenpt_BR
dc.publisherRev Renept_BR
dc.subjectAtenção Primária à Saúdept_BR
dc.subjectEducação Continuadapt_BR
dc.subjectEducação em Enfermagempt_BR
dc.subjectHospitalizaçãopt_BR
dc.titleContinuing education and its interfaces with ambulatory care sensitive conditionspt_BR
dc.title.alternativeEducação permanente e suas interfaces com as condições sensíveis à atenção primáriapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrObjetivo: compreender o processo de educação permanente realizado pelos enfermeiros da atenção primária à saúde e suas interfaces com as condições sensíveis à atenção primária. Métodos: estudo qualitativo, realizado com 14 enfermeiros de unidades de saúde. Para captação dos dados, utilizou-se entrevista semiestruturada e análise por meio da hermenêutica dialética. Resultados: emergiram duas categorias: Assistência na atenção primária à saúde e internações hospitalares – apontou que a maior causa de internações está relacionada a doenças crônicas, e que grande parte delas poderia ser evitada; Educação: ferramenta para lidar com as condições sensíveis à atenção primária – a educação permanente é reconhecida como ferramenta para interferir na ocorrência dessas hospitalizações, porém as práticas realizadas aproximam-se mais da educação continuada. Conclusão: os enfermeiros desenvolvem processos educativos que se aproximam mais da educação continuada. A relação entre educação permanente e condições sensíveis a atenção primária ainda é incipiente.pt_BR
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