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dc.contributor.authorPascual, Jesus Garcia-
dc.contributor.authorJusta, Rômulo-
dc.date.accessioned2017-12-08T13:26:57Z-
dc.date.available2017-12-08T13:26:57Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.citationPASCUAL, Jesus Garcia; JUSTA, Rômulo. A aprendizagem inventiva no ensino da Psicologia. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 61, n. 3, p. 23-34, 2009.pt_BR
dc.identifier.issn1809-5267-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/28379-
dc.description.abstractThis article discusses the possibility of building an inventive apprenticeship in the teaching of Psychology at universities. Initially we will research in three authors, Gilles Deleuze, Virgínia Kastrup and Lev Semionovich Vygotsky, theoretical elements that points similarities with our proposal, bringing to the surface concepts such as “invention”, “recognition”, “dogmatic image of thought” and “zone of proximal development”. Then, we will discuss some key issues related to the theme, linking the theoretical framework with the experience of the authors in the practices of teaching and learning through Psychology. The methodology employed revises important texts from the authors above mentioned to delimit the axial concepts that model the inventive apprenticeship. We make considerations about the incessant game of Difference and Repetition in human cognition and its real possibilities of application in the practices of teaching and learning in Psychology.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherArquivos Brasileiros de Psicologiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPsicologiapt_BR
dc.subjectInvençãopt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectUniversidadept_BR
dc.subjectPsychologypt_BR
dc.subjectInventionpt_BR
dc.subjectApprenticeshippt_BR
dc.subjectUniversitypt_BR
dc.titleA aprendizagem inventiva no ensino de Psicologiapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrEste artigo discute a possibilidade de construção de uma aprendizagem inventiva no ensino de Psicologia nas universidades. Para tanto, inicialmente pesquisaremos em três autores, Gilles Deleuze, Virgínia Kastrup e Lev Semionovich Vygotsky, elementos teóricos que apontem ressonâncias com nossa proposta, utilizando conceitos como “invenção”, “recognição”, “imagem dogmática do pensamento” e “zona de desenvolvimento proximal”. A metodologia empregada revisa textos importantes dos autores supracitados para delimitar os conceitos axiais que modelam a aprendizagem inventiva. Teceremos considerações sobre o incessante jogo da Diferença (invenção) e da Repetição (recognição) na cognição humana e sua possibilidade de inserção em práticas concretas de ensino e aprendizagem em Psicologia no Ensino Superior.pt_BR
dc.title.enThe inventive apprenticeship in the teaching of Psychologypt_BR
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