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dc.contributor.authorPereira, Germana da Cruz-
dc.date.accessioned2017-09-18T10:50:47Z-
dc.date.available2017-09-18T10:50:47Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.citationGONÇALVES, Lourdes Bernardes. A contribution of corpus linguistics to literary analysis. Transversal - Revista em Tradução, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 42-53, 2016.pt_BR
dc.identifier.issn1981-4674 (online)-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/25805-
dc.description.abstractAnalyzing the transmutation of Memorias Postumas of Brás Cubas (1881), of Machado de Assis, for the movies, in the adaptations Brás Cubas (1985) and Posthumous Memoirs (2001), it is observed the resources used by the directors, in order to recreate the character Brás Cubas, building. Rosenfeld (CANDIDO et al, 2004) it explains that the character is built as ‘to look the textual author’s ‘, which characterizes, giving her form and voice. Renata Palottini’s studies (1989) concerning the theatrical character and of Antônio Cândido (2004) on the fiction character, they aid in the analysis of the verbal construction of image of the ironic character of Machado de Assis done through the speech and metadiscourse established by the narrator. With base in the theories of these and of other authors, the present work has for objective explain as she feels the character’s construction in the literary and cinematographic works foregoing.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherRevista Tramapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPersonagempt_BR
dc.subjectAdaptação cinematográficapt_BR
dc.subjectMemórias Póstumas de Brás Cubaspt_BR
dc.subjectCharacterpt_BR
dc.subjectCinematographic adaptionpt_BR
dc.titleA construção da personagem Brás Cubaspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrAnalisando a transmutação de Memórias Póstumas de Brás Cubas (1881), de Machado de Assis, para o cinema, nas adaptações Brás Cubas (1985) e Memórias Póstumas (2001), observamos os recursos utilizados pelos diretores, a fim de recriar a personagem Brás Cubas, construindo- a. Rosenfeld (CANDIDO et al, 2004) esclarece que a personagem é construída conforme o ‘olhar’ do autor textual, o qual a caracteriza, dando-lhe forma e voz. Os estudos de Renata Palottini (1989) acerca da personagem teatral e de Antônio Cândido (2004) sobre a personagem de ficção, auxiliam na análise da construção verbal e imagética da irônica personagem machadiana, feita por meio do discurso e metadiscurso instaurado pelo narrador. Com base nas teorias destes e de outros autores, o presente trabalho tem por objetivo explicitar como se dá a construção da personagem nas obras literária e cinematográficas supracitadas.pt_BR
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