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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.authorAraújo, Júlio César Rosa de-
dc.contributor.authorSilva, Pedro Henrique Sousa da-
dc.contributor.authorMarques, Pedro Jorge da Silva-
dc.date.accessioned2016-09-06T14:30:26Z-
dc.date.available2016-09-06T14:30:26Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationAraújo, J. C. R.; Silva, P. H. S.; Marques, P. J. S. (2014)pt_BR
dc.identifier.issn2175-764X (online)-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19455-
dc.descriptionARAÚJO, Júlio César Rosa de; SILVA, Pedro Henrique Sousa da; MARQUES, Pedro Jorge da Silva. Complexidade e metáforas sistemáticas em cenas pedagógicas no Facebook. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 53, n. 2, p. 425-448, jul./dez. 2014.pt_BR
dc.description.abstractThis article aims to analyse different ways of conceptualization that emerge from interactions among professors, students, and teaching assistants through a group of discussion into the Facebook. The groundings adopted were provided by the complex adaptive system theory and also by the systematic metaphor approach. The identification of metaphors was based in the proceedings defined in Cameron (2009) that are an adaptation of the metaphor identification process (MIP). In addition, an applied quantitative analysis was conducted, using a Chi-squared test. The union of these proceedings has allowed to describe systematic metaphors having knowledge as a central theme, considering that the data collection occurred into a context in which the academic genre research project was discussed among professors and students who participated in Reading and Writing Academic Genres (RWAG) classes in a Language Course at the Federal University of Ceara. The results of the analysis show the emergency of two systematic metaphors, and that the type of linguistic metaphors that professors produce to refer to the discursive topic knowledge differs to the type of linguistic metaphors that student produce to refer to the same topic.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherTrabalhos em Linguística Aplicadapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectComplexidadept_BR
dc.subjectMetáforas sistemáticaspt_BR
dc.subjectRedes sociaispt_BR
dc.titleComplexidade e metáforas sistemáticas em cenas pedagógicas no Facebookpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrNeste artigo, nosso objetivo foi o de analisar as diferentes formas de conceitualização que emergem das interações entre professor, alunos e bolsistas, em um grupo de discussão no Facebook. A base teórica que seguimos procede da teoria dos sistemas adaptativos complexos e da metáfora sistemática. A identificação das metáforas seguiu os procedimentos definidos em Cameron (2009), os quais são fruto de uma adaptação dos princípios dos procedimentos de identificação de metáforas (PIM). Além disso, procedemos a uma análise quantitativa com base no teste Qui-Quadrado. A união desses procedimentos nos permitiu descrever as metáforas sistemáticas relativas ao tópico conhecimento, pois o processo de captação dos dados se deu no contexto de uma discussão sobre o gênero projeto de pesquisa empreendida por professores e alunos da disciplina de Leitura e Produção de Textos Acadêmicos (LPTA), do curso de Letras da UFC. Os resultados da análise mostram que houve emergência de duas metáforas sistemáticas e que o tipo de metáforas que os professores produzem para se referir ao tópico discursivo conhecimento se difere do tipo de metáforas que os alunos produzem.pt_BR
dc.title.enComplexity and systematic metaphors emerging from pedagogical scenes into the Facebookpt_BR
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