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http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/17385
Registro completo de metadados
Campo DC | Valor | Idioma |
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dc.contributor.author | Oliveira, Maria de Fátima Lima de | - |
dc.contributor.author | Brandão Neto, Waldemar | - |
dc.contributor.author | Silva, Andrea Rosane Sousa | - |
dc.contributor.author | Veríssimo, Ana Virgínia Rodrigues | - |
dc.contributor.author | Cavalcanti, Ana Márcia Tenório de Souza | - |
dc.contributor.author | Monteiro, Estela Maria Leite Meirelles | - |
dc.date.accessioned | 2016-06-02T16:14:04Z | - |
dc.date.available | 2016-06-02T16:14:04Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | OLIVEIRA, M. F. L. et al. Perceptions of students on the physical exams in clinical nursing practice. Rev Rene, Fortaleza, v. 17, n. 2, p. 268-77, mar./abr. 2016. | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2175-6783 On-line | - |
dc.identifier.uri | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/17385 | - |
dc.description.abstract | Objective: to understand the perceptions of students from an undergraduate course in nursing on the importance of physical exams in clinical nursing practice. Methods: a qualitative study with 12 students of a private institution. For data analysis, the method of interpretation of meanings was used, based on the hermeneutic-dialectic perspective. Results: directions have been identified which give the physical exam an objective dimension, in which the accuracy of propaedeutic techniques is essential, and a relational dimension in which to give meaning to human actions permeated by subjectivity, new forms of production clinical nursing care are used. Conclusion: the physical exam contributes to the development of critical thinking in nursing care for the safety of the patient and autonomy to act in the scope of the clinical practice. | pt_BR |
dc.language.iso | en | pt_BR |
dc.publisher | Rev Rene | pt_BR |
dc.subject | Exame Físico | pt_BR |
dc.subject | Processos de Enfermagem | pt_BR |
dc.subject | Competência Clínica | pt_BR |
dc.title | Perceptions of students on the physical exams in clinical nursing practice | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.description.abstract-ptbr | Objetivo: compreender as percepções de estudantes de um curso de graduação em enfermagem sobre a importância da realização do exame físico na prática clínica do enfermeiro. Métodos: estudo qualitativo com 12 estudantes de uma instituição de ensino superior privada. Para análise dos dados, utilizou-se o método de interpretação de sentidos, baseado na perspectiva hermenêutico-dialética. Resultados: foram identificados sentidos que atribuem ao exame físico uma dimensão objetiva, em que o rigor das técnicas propedêuticas é indispensável, e uma dimensão relacional, em que, ao dar significado às ações humanas permeadas por subjetividade, oportunizam-se novas formas de produção do cuidado clínico em enfermagem. Conclusão: o exame físico contribui para o desenvolvimento do raciocínio crítico na assistência de enfermagem, para a segurança do paciente e autonomia para atuação no âmbito da clínica. | pt_BR |
Aparece nas coleções: | DENF - Artigos publicados em revistas científicas |
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Arquivo | Descrição | Tamanho | Formato | |
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