Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/16041
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Rodrigues, Rui Martinho | - |
dc.date.accessioned | 2016-04-04T20:56:44Z | - |
dc.date.available | 2016-04-04T20:56:44Z | - |
dc.date.issued | 2010 | - |
dc.identifier.citation | RODRIGUES, Rui Martinho. Emancipação humana: a história de um sonho. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 32, v.2, n. 60, p. 118-134, 2010. | pt_BR |
dc.identifier.issn | 0102-1117 (impresso) | - |
dc.identifier.uri | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/16041 | - |
dc.description.abstract | Emancipation is to overcome the constraints and limitations of one's realization. Autonomy is the path that will lead to realization. Reason is the instrument supposedly able to overcome the constraints to the benefit of all, promising a social order of each and every one, it's the guarantee of emancipation. Education, politics and rights are under the spell of the libertarian dream. Rethink the rationalist reductionism, reconsider the limits of reason, for lack of univocal, universal, provability and full intelligibility of humanistic briefs; reconsider autonomy as a power-law and heteronomy as counter-power limiting of the claims of the strongest is the effort that undertakes in this essay. | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.publisher | Revista Educação em Debate | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Emancipação | pt_BR |
dc.subject | Autonomia | pt_BR |
dc.subject | Razão | pt_BR |
dc.title | Emancipação humana: a história de um sonho | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.description.abstract-ptbr | Emancipação é a superação dos constrangimentos e limitações à realização da pessoa. A autonomia é a senda que conduzirá à sua realização. A razão é o instrumento supostamente capaz de afastar os constrangimentos em proveito de todos, prometendo um ordenamento social de todos e de cada um; é a fiadora da emancipação. A educação, a política e o Direito vivem sob o fascínio do sonho libertário. Repensar o reducionismo racionalista, reconsiderando aos limites da razão, por falta de univocidade, universalidade, demonstrabilidade e inteligibilidade plenas dos arrazoados humanísticos; reconsiderando a autonomia como direito-poder e a heteronomia como contra-poder limitativo das pretensões dos mais fortes é o esforço que se empreende neste ensaio. | pt_BR |
Appears in Collections: | PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2010_art_rmrodrigues.pdf | 8,22 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.