Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/15206
Type: Artigo de Periódico
Title: Aprendendo a participar
Authors: Martins, Mônica Dias
Keywords: Sem terra;Participação política;Reforma agrária
Issue Date: 2005
Publisher: Revista Educação em Debate
Citation: MARTINS, M. D. (2005)
Abstract in Brazilian Portuguese: No Brasil do século XXI, persistem os conflitos e as ocupações de terra. Dentre as organizações que lutam pela reforma agrária, destaca-se o Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. Este artigo examina a experiência de participação do MST, enquanto processo de aprendizado e prática política. Após uma breve reflexão sobre o conceito de reforma agrária, analisou-se as principais estratégias de resistência do MST e seus esforços para contribuir com um projeto popular para o Brasil. Uma abordagem das classes sociais permite compreender os limites e possibilidades de suas ações e ideias.
Abstract: In the 21st century Brazilland conflicts and land occupations are still a central is sue. Among the organizations that struggle for land reform, the most notable is the LandLess Worker's Movement. This article examines the experience of working with tais organization as a learning process as well as a political practice. After a brief reflection on the concept of agrarian reform, the author analyzes the principal strategies of resistance of the organization and its efforts to contribute with a popular project for Brazil. A class approach allows one to understand the limits and possibilities of its actions and ideas.
Description: MARTINS, Mônica Dias. Aprendendo a participar. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 27, v. 1, n. 49/50, p. 13-22, 2005.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15206
ISSN: 0102-1117 (impresso)
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2005_art_mdmartins.pdf7,83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.