Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/7956
Type: Dissertação
Title: Formação docente transdisciplinar: uma proposta curricular nos Cursos de Licenciatura em Música da UECE e da UFC de Fortaleza-CE
Title in English: Transdisciplinary teacher training: a proposal for curriculum of the undergraduate Courses in Music of UECE and UFC of Fortaleza-CE
Authors: Lima, Hebe de Medeiros
Advisor: Viana Júnior, Gerardo Silveira
Keywords: Musical Education;Teacher Training and Curriculum Transdisciplinarity;Música - Instrução e estudo - Avaliação - Fortaleza(CE) - Currículos;Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação - Fortaleza(CE);Professores de música – Formação – Fortaleza(CE)
Issue Date: 2013
Publisher: www.teses.ufc.br
Citation: LIMA, Hebe de Medeiros. Formação docente transdisciplinar: uma proposta curricular nos Cursos de Licenciatura em Música da UECE e da UFC de Fortaleza-CE. 2013. 157f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2013.
Abstract in Brazilian Portuguese: Esta pesquisa teve como objetivo analisar o processo de formação do educador musical na perspectiva de uma proposta pedagógica transdisciplinar, levando em consideração a matriz curricular dos Cursos de Licenciatura em Música nas Universidades Públicas, Estadual e Federal de Fortaleza no Ceará.Para estas apreciações recorremos aos autores que discutem propostas transdisciplinares no currículo como Morin (2000), Nicolescu (2000), Libâneo (2005), Moraes (2008) e Nascimento (2008). A metodologia é de abordagem qualitativa com delineamento em estudo de casos múltiplos amparada nas fundamentações de Bogdan e Biklen (1994),Gómez (1996), Stake (1998), André (2005), Peres e Santos (2005), Yin (2005), Beaud e Weber (2007) e Gil (2009). Os dados foram coletados a partir dos Projetos Políticos Pedagógicos dos Cursos de Licenciatura em Música das Universidades Públicas, Estadual e Federal em Fortaleza e das entrevistas com professores que participaram do processo de criação e de formulação da matriz curricular. Os resultados mostram algumas possibilidades e aplicabilidades das propostas transdisciplinares nos currículos e seus desdobramentos na formação dos educadores musicais
Abstract: The objective of this research was to analyze the process of capacitation of musical educators with the perspective of a transdisciplinary pedagogical approach, taking into account the curricular matrix of the courses of musical habilitation in the Federal and State Public Universities in Fortaleza. To these considerations we discus the work of authors that deal with transdisciplinary proposals in curricula, such as Morin (2000), Nicolescu (2000), Libâneo (2005), Moraes (2008), and Nascimento (2008). The methodologyis qualitative, based on multiple case studies, using the fundamentals of Bogdan and Biklen (1994), Gómes (1996), Stake (1998), André (2005), Peres e Santos (2005), Yin (2005), Beaud e Weber (2007) e Gil (2009).The data was collected from the Political Pedagogical Projects of the above mentioned Musical Courses, as well as from interviews with the teachers that worked in the development of these curricular matrixes. The results show some possibilities and applications of transdisciplinary proposals in curricula, and its implications in the formations of musical educators.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7956
Appears in Collections:PPGEB - Dissertações defendidas na UFC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2013-DIS-HMLIMA.pdf1,64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.