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dc.contributor.advisorSilva, Aurio Lucio Leocadio da-
dc.contributor.authorEvangelista, Nathania Ramos da Silva-
dc.date.accessioned2024-08-08T22:15:36Z-
dc.date.available2024-08-08T22:15:36Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationEVANGELISTA, Nathania Ramos da Silva. “greenwishing”: a avaliação de impacto b como ferramenta de combate ao greenwashing nas organizações. 2022. 55 f. Monografia (Graduação em Administração) - Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufc.br/handle/riufc/77607-
dc.description.abstractThe collective acknowledgment of society over climate change and the impact of different sectors in the aggravation of this scenario has risen in the last decade. With that, the consumers are more attentive to the production of the goods they consume, giving priority to the ones coming from organizations that supposedly have more sustainable practices. While aiming to reach this competitive advantage, corporations have invested in trying to have a “greener” image for its public; however, in many cases, the real practices adopted by such companies do not correspond to what they publicize. The B Impact Assessment, elaborated by the B Lab organization, has the mission of helping companies to assess, compare, and improve their impact areas. The goal of this study is to investigate the effectiveness of the B Impact Assessment as a tool to combat greenwashing practices. The research methodology is characterized as inductive, qualitative, descriptive, and documental. The data was collected through sources distributed through B Lab itself, such as: the general FAQ of the organization, the B Impact Assessment FAQ, the platform where the assessment is completed, and the webinar “How to become a B company”. The method used to clean and analyze the data was content analysis. As a result of the study, it was possible to describe and characterize the three main pillars of the B Impact Assessment: Assess, Compare, and Improve. Among other results, it was possible to identify what are the criteria used on the elaboration of the questionnaire responded by each company, which areas of impact are evaluated, how they score the assessment, and what are the resources offered by B Lab during the process. Furthermore, to evaluate the effectiveness of the assessment in face of the greenwashing practices, it was compared to the index board created by Pagotto (2012), as a way to understand if the assessment covered all the points mentioned by the author. With this analysis, it was concluded that even though the assessment can support companies that are trying to direct their effort towards having more positive impact as a result of their practices, it is not possible to affirm that a good score assessment by itself is proof that the company does not engage in greenwashing practices.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.title“greenwishing”: a avaliação de impacto b como ferramenta de combate ao greenwashing nas organizaçõespt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.description.abstract-ptbrA consciência coletiva sobre as mudanças climáticas no planeta e o impacto de diferentes setores na agravação desse cenário tem aumentado cada vez mais na última década. Com isso, os consumidores tem estado mais atentos à produção dos bens que consomem, dando prioridade a produtos derivados de organizações que demonstram ter práticas supostamente mais sustentáveis. Buscando essa vantagem competitiva, muitas empresas investiram em passar uma imagem mais “verde” ao seu público; no entanto, em muitos casos, as reais práticas adotadas não correspondem ao que foi divulgado. A Avaliação de Impacto B, elaborada pela organização B Lab, vem com a missão de ajudar as organizações a avaliar, comparar, e melhorar suas áreas de impacto. Dessa maneira, o objetivo geral deste estudo é investigar a efetividade da Avaliação de Impacto B como uma ferramenta de combate às práticas de greenwashing. A metodologia utilizada é caracterizada como indutiva, qualitativa, descritiva e documental. Os dados foram coletados em fontes disponibilizadas pela própria B Lab: o FAQ geral da organização, o FAQ específico da Avaliação de Impacto B, a plataforma de realização da Avaliação, e o webinar “Como ser uma empresa B”. O método de tratamento e análise dos dados utilizado foi a análise de conteúdo. Como resultado da pesquisa, foi possível descrever e caracterizar os três principais pilares da Avaliação de Impacto B: avaliar, comparar, e melhorar. Além disso, para avaliar a efetividade da avaliação frente às práticas de greenwashing, esta foi analisada segundo o quadro de indicadores de greenwashing elaborado por Pagotto (2012), de modo a entender se a avaliação cobria os pontos mencionados pelo autor. Com esta análise, conclui-se que, apesar de a ferramenta conseguir atender bem empresas que buscam direcionar seus esforços para um maior impacto positivo em suas atuações, não é possível afirmar que uma boa nota na avaliação em si é atestado de que uma empresa não pratica greenwashing.pt_BR
dc.subject.ptbrGreenwashingpt_BR
dc.subject.ptbrAvaliação de impacto Bpt_BR
dc.subject.ptbrResponsabilidade social corporativapt_BR
dc.subject.enGreenwashingpt_BR
dc.subject.enB impact assessmentpt_BR
dc.subject.enCorporate social responsibilitypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOpt_BR
local.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3175-3382pt_BR
local.advisor.latteshttp://lattes.cnpq.br/3637686507446252pt_BR
local.date.available2024-08-08-
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