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http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/70590
Tipo: | Artigo de Periódico |
Título: | Characterization of glass beads by image methods for pavement marking retroreflectivity |
Título(s) alternativo(s): | Caracterização de microesferas de vidro para retrorrefletividade de sinalização horizontal por técnicas de imagens |
Autor(es): | Mazzoni, Laura Nascimento Machado, Deise Dias do Nascimento Vasconcelos, Kamilla Lima Bernucci, Liedi Légi Bariani Linhares, Guilherme Rodrigues Castelo Branco, Verônica Teixeira Franco |
Palavras-chave: | Caracterização de forma;CamSizer;AIMS;Trecho experimental |
Data do documento: | 2022 |
Instituição/Editor/Publicador: | Transportes |
Citação: | CASTELO BRANCO, V. T. F. et al. Characterization of glass beads by image methods for pavement marking retroreflectivity. Transportes, [s.l.], v. 30, n. 2, 2022. DOI: https://doi.org/10.14295/transportes.v30i2.2584 |
Resumo: | A retrorrefletividade da sinalização horizontal ocorre devido à presença de microesferas de vidro. Esse trabalho tem como objetivo comparar o desempenho de duas microesferas: G1 – nacional, produzida a partir de vidro reciclado; e G2 – importada, produzida com vidro virgem. O trabalho avaliou a retrorrefletividade de um trecho experimental no qual foram utilizadas duas tintas à base de água de diferentes fabricantes. Os equipamentos utilizados para a caracterização de tamanho e forma das microesferas foram o CamSizer e o Aggregate Image Measurement System (AIMS). Os resultados indicaram diferentes tendências para o decaimento da retrorrefletividade, o que foi atribuído às características das microesferas. A microesfera de vidro G1 apresentou propriedades de forma inadequadas, o que resultou na redução da retrorrefletividade. A caracterização por imagem foi útil para estimar a retrorrefletividade antes de sua aplicação em campo. Assim, G1 não pode substituir G2, considerando os requisitos de retrorrefletividade do Brasil. |
Abstract: | Road safety is a worldwide concern. Traffic injuries are the main cause of death for children and young people. One alternative to improve traffic safety is the enhancement of pavement markings visibility. Pavement marking efficiency depends on day and night visibility. Nighttime visibility (retroreflectivity) occurs due to the presence of glass beads. This paper compares the performance of two glass beads: G1 – Brazilian glass bead produced with recycled glass; and G2 – imported glass bead produced with new material. The research evaluated the retroreflectivity decrease of a test deck using two water-based paints from different manufacturers. The glass beads characterization process used the Computerized Op9cal Equipment (COE), CamSizer, and the Aggregate Image Measurement System (AIMS) to evaluate the shape, size, and gradation. Results indicated different retroreflectivity decrease trends for pavement markings with distinct glass beads, which could be associated with their shape characteris9cs and grain size distribution. The glass beads G1 presented the worst shape properties which lead to the poorest retroreflectivity at the test site. Thus, image characterization is helpful in estimating markings retroreflectivity prior to its application. Therefore, G1 cannot be used to substitute G2, regarding the retroreflectivity requirements in Brazil. |
URI: | 2237-1346 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/70590 |
Aparece nas coleções: | DET - Artigos publicados em revista científica |
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