Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/67736
Type: | TCC |
Title: | O ensino e a aprendizagem das operações matemáticas na educação básica |
Title in English: | The teaching and learning of mathematical operations in basic education |
Authors: | Monteiro, Fabrício de Castro |
Advisor: | Oliveira, Francisco Erilson Freire de |
Keywords: | Educação básica;Matemática - Estudo e ensino;Operações fundamentais |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | MONTEIRO, Fabrício de Castro. O ensino e a aprendizagem das operações matemáticas na educação básica. 2020. 27 f. TCC (Graduação em Matemática - Licenciatura) - Instituto UFC Virtual, Universidade Federal do Ceará, Beberibe, 2020. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este trabalho apresenta uma pesquisa bibliográfica de cunho teórico no que concerne o Ensino e a Aprendizagem das quatro operações fundamentais da matemática na educação básica. O mesmo foi embasado em alguns teóricos da área como García (2011), Almeida (2000), D’Ambrósio (1989) dentre outros, também em dissertações de mestrado, artigos científicos, livros, bem como nos Parâmetros Curriculares Nacionais e na Base Nacional Comum Curricular. As quatro operações básicas da matemática adição, subtração, multiplicação e divisão são conteúdos importantíssimos para a construção do conhecimento matemático do aluno. Porém, o baixo aprendizado do discente ao longo da educação básica e a maneira como são ensinadas essas operações são motivo de preocupação dos professores de matemática, principalmente para os que lecionam nas turmas do ensino fundamental II que já recebem os alunos oriundos dos anos anteriores com esse baixo nível de aprendizagem. O objetivo é reconhecer as dificuldades encontradas pelos educandos na realização das operações fundamentais da matemática. É necessário melhorar a qualidade do ensino ofertado na escola, aprimorar a qualidade do processo de formação inicial e continuada do professor, a fim de adequar o ensino com a realidade em que vivemos. As tecnologias e as novas formas de ensinar vieram para proporcionar uma melhor qualidade na educação, o uso dessas ferramentas alinhadas a um bom planejamento pedagógico diversifica as aulas e certamente contribui para um melhor aprendizado do aluno. |
Abstract: | This article presents a theoretical bibliographic research in terms of teaching and learning from the four fundametal operations of mathematics in basic education. The same was based on some area theorists like García (2011), Almeida (2000), d’Ambrosio (1989) among others, also in master’s dissertations, scientific articles, books, as well as in national curriculum parameters and national base Common curricular. The four basic mathematical operations addition, subtraction, multiplication and division are very important content for the construction of mathematical knowledge of the student. However, the low learning of the student throughout the basic education and the way these operations are taught are a cause for preoccupying mathematics teachers, especially for those who teach baskets of elementary school ll that already receive students from previous years with This low level of learning. The goal is to recognize the difficulties encountered by the students in the realization of the fundamental operations of Mathematics. It is necessary to improve the quality of education offered at school, improve the quality of the teacher’s initial and continuing training process in order to adapt teaching with the reality in which we live. Technologies and new ways of teaching have come to provide better quality in education, the use of these tools aligned with good pedagogical planning diversify classes and certainly contributes to a better learning student. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/67736 |
Appears in Collections: | MATEMÁTICA - LICENCIATURA (EaD) - TCC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2020_tcc_fcmonteiro.pdf | 244,89 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.