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http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/66510
Registro completo de metadados
Campo DC | Valor | Idioma |
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dc.contributor.author | Quintanilha, Wendy Fernandes Lavigne | - |
dc.contributor.author | Maia, Maxwell Lima | - |
dc.contributor.author | Bertoncini, Bruno Vieira | - |
dc.contributor.author | Ribeiro, Jefferson Pereira | - |
dc.contributor.author | Cassiano, Demostenis Ramos | - |
dc.contributor.author | Sousa, Francisco Wagner de | - |
dc.contributor.author | Nascimento, Ronaldo Ferreira do | - |
dc.date.accessioned | 2022-06-20T15:00:39Z | - |
dc.date.available | 2022-06-20T15:00:39Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | BERTONCINI, B. V. et al. Evaluation of atmospheric NO2 levels in public transport corridors. TRANSPORTES, [s.l.], Vol. 29, n. 4, 2021. | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2237-1346 | - |
dc.identifier.uri | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/66510 | - |
dc.description.abstract | The objective of this work is to evaluate the operational plan for public transport in NO 2concentration levels. Poor air quality affects the environment, the health of the population and the economy, which requires special attention to the issue. The transport sector is the one that most impacts on air quality in urban centres, with emphasis on heavy vehicles, which represent the majority of the public transport fleet. There are several alternatives used to improve this system, such as exclusive bus lanes, often seeking gains in operational aspects, without considering the environmental impact of the system. Thus, in this study, transport corridors were evaluated in the city of Fortaleza-CE, through the association of passive NO2 sampling and the selection of road pairs with similar physical and operational characteristics, in order to enable comparative analysis. Sampling was carried out over a year of observations, seeking to verify the influence of traffic conditions, as well as meteorological conditions. The results obtained show that on roads with an exclusive lane for public transport, there is a positive influence on NO2 concentration. | pt_BR |
dc.language.iso | en | pt_BR |
dc.publisher | Transportes | pt_BR |
dc.subject | Air pollution | pt_BR |
dc.subject | Public transport corridors | pt_BR |
dc.subject | Air quality | pt_BR |
dc.subject | Public transportation | pt_BR |
dc.title | Evaluation of atmospheric NO2 levels in public transport corridors | pt_BR |
dc.title.alternative | Avaliação dos níveis de NO2 atmosféricos em corredores de transporte público | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.description.abstract-ptbr | O objetivo deste trabalho é avaliar níveis de NO2 em diferentes situações operacionais em corredores de transporte público. A má qualidade do ar afeta o meio ambiente, a saúde da população e a economia, o que requer atenção especial ao tema. O setor de transportes é o que mais impacta na qualidade do ar nos centros urbanos, com destaque para os veículos pesados, que representam a maior parte da frota do transporte público. Diversas são as alternativas empregadas para melhoria desse sistema, como as faixas exclusivas de ônibus, buscando-se, muitas vezes, ganhos em aspectos operacionais, não considerando seu impacto ambiental. Assim, neste estudo, foram avaliados corredores de transporte no município de Fortaleza-CE, por meio da associação da amostragem passiva do NO2 e da seleção de pares viários com características físicas e operacionais semelhantes, de forma a possibilitar uma análise comparativa. As amostragens foram feitas ao longo de oito meses, buscando verificar a influência das condições de tráfego, bem como as meteorológicas. Os resultados obtidos apontam que nas vias com faixa exclusiva para transporte público, há influência positiva na concentração de NO2. | pt_BR |
Aparece nas coleções: | DET - Artigos publicados em revista científica |
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Arquivo | Descrição | Tamanho | Formato | |
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