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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.authorTavares-Júnior, José Wagner Leonel-
dc.contributor.authorBraga-Neto, Pedro-
dc.contributor.authorBonfadini, Janine de Carvalho-
dc.contributor.authorBittencourt, Lays-
dc.contributor.authorLopes, Candida Helena-
dc.contributor.authorMendes, Larissa-
dc.contributor.authorSiqueira-Neto, José Ibiapina-
dc.contributor.authorSousa, Valéria-
dc.contributor.authorAmaral, Anina-
dc.contributor.authorCarrilho, Carolina Gomes-
dc.contributor.authorEspindola, Jonatan Oliveira-
dc.contributor.authorCasali, Maria Eduarda Avancini-
dc.contributor.authorVeras, André Barciela-
dc.contributor.authorAlves, Gilberto Sousa-
dc.date.accessioned2021-12-21T12:30:31Z-
dc.date.available2021-12-21T12:30:31Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationTAVARES-JÚNIOR, José Wagner Leonel et al. Clinical characteristics and diagnostic accuracy of the revised Addenbrooke Cognitive Examination (ACE-R) in older adults with a low educational level. J. bras. psiquiatr. v. 70, n. 1, p. 45-53, jan./mar. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jbpsiq/a/75M3ZSkW5cYhpRB9VctN3tq/?lang=en. Acesso em: 21/12/2021.pt_BR
dc.identifier.issn1982-0208-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63137-
dc.description.abstractObjective: To determine the diagnostic accuracy of the Addenbrooke’s Cognitive Examination Revised (ACE-R) as a cognitive screening tool for older adults with low levels of schooling and healthy aging, MCI and dementia in Brazil. Methods: All participants underwent neurological and psychiatric examinations and were administered a validated version of ACE-R. Results: A total of 85 participants were evaluated; most were females (84.7%, n = 72). The post hoc analysis showed statistical differences in ACE-R total scores between older adults with mild cognitive impairment (MCI) and controls (p < 0.001) and in subitem scores including verbal fluency, language, visuospatial skills and attention (p < 0.001). The visual-spatial skills subitem was the most strongly correlated with schooling level (r = 0.509, p < 0.001), whereas late, immediate recall and recognition memory were not influenced by schooling. The ACE-R had the best diagnostic accuracy in discriminating between MCI and controls = 0.69 (<57.5; 80/66), MD and controls = 0.98 (<50; 100/96), MCI and MD = 0.86 (<49.5; 100/74). Conclusions: ACE-R and Mini-Mental State Examination (MMSE) scores for older adults with MCI and controls were significantly lower than those reported in similar studies. These preliminary findings support the need for establishing reliable cut-off scores for cognitive assessment of older Brazilian adults with low schooling at risk for dementia taking into consideration ecological and local variables.pt_BR
dc.language.isoenpt_BR
dc.publisherJornal Brasileiro de Psiquiatriapt_BR
dc.subjectDemênciapt_BR
dc.subjectDementiapt_BR
dc.subjectEscolaridadept_BR
dc.subjectEducational Statuspt_BR
dc.subjectIdosopt_BR
dc.subjectAgedpt_BR
dc.titleClinical characteristics and diagnostic accuracy of the revised Addenbrooke Cognitive Examination (ACE-R) in older adults with a low educational levelpt_BR
dc.title.alternativeCaracterísticas clínicas e acurácia do Exame Cognitivo Addenbrooke Versão revisada (ACE-R) em idosos com baixa escolaridadept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrObjetivo: Determinar a precisão diagnóstica do Exame Cognitivo de Addenbrooke (ACE-R) como uma ferramenta de triagem cognitiva para adultos idosos com baixos níveis de educação e envelhecimen- to saudável, MCI e demência no Brasil. Métodos: Os indivíduos submeteram-se à avaliação clínica e psiquiátrica e foi administrada uma versão validada da versão revisada da bateria cognitiva ACE-R (ACE-R). Resultados: Oitenta e cinco indivíduos foram avaliados, predominando as mulheres (84,7%, n = 72). Na análise post hoc, controles e CCL exibiram diferenças estatísticas nos escores globais do ACE-R (p < 0,001) e seus subdomínios, incluindo fluência verbal, linguagem, habilidades visuoespaciais e aten- ção (p < 0,001). A habilidade visuoespacial foi o item mais correlacionado com a escolaridade (r = 0,509, p < 0,001), enquanto a memória tardia, de recordação e reconhecimento não foi influenciada pela educação. A precisão do ACE-R produziu melhores resultados para CCL versus controles = 0,69 (<57,5; 80/66), demência versus controles = 0,98 (<50; 100/96), CCLversus demência = 0,86 (<49,5; 100/74).Con- clusões: Os escores de ACE-R e MMSE para controles e CCL foram consideravelmente inferiores aos encontrados em estudos semelhantes. Resultados preliminares confirmam a necessidade de estudos brasileiros estabelecerem pontos de corte confiáveis para baterias cognitivas em idosos com baixa escolaridade e em risco de demência, reconhecendo variáveis ecológicas e regionais.pt_BR
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