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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.authorFerreira, Adriana Gomes Nogueira-
dc.contributor.authorCosta, Anny Giselly Milhome da-
dc.contributor.authorLima, Francisca Elisângela Teixeira-
dc.contributor.authorDamasceno, Marta Maria Coelho-
dc.contributor.authorAraújo, Thelma Leite de-
dc.contributor.authorPinheiro, Patrícia Neyva da Costa-
dc.date.accessioned2013-10-15T11:14:28Z-
dc.date.available2013-10-15T11:14:28Z-
dc.date.issued2013-06-
dc.identifier.citationFERREIRA, A. G. N. et al. Methods and educational materials used by nurses for prevention of sexually transmitted disesses in adolescence : integrative review. Revista de Enfermagem, Recife, v. 7, n. 6, p. 4554-62, jun. 2013.pt_BR
dc.identifier.issn1981-8963-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6179-
dc.description.abstractto identify methods and instructional materials used by nurses in educational interventions with adolescents for the prevention of Sexually Transmitted Diseases and AIDS. Method: integrative review conducted in the databases Scopus, PubMed, CINAHL, Cochrane and SAGE with uncontrolled descriptors: adolescent, teenage, nursing, health education, prevention, STD or AIDS, intervention, strategy and method. We analyzed 12 articles and educational interventions with their categorization methods and instructional materials. Results: methods: group discussion, individual instruction, demonstration, lecture and role play. Materials: written resources, auditory, and visual models for demonstrations. Educational interventions were characteristic of innovation, creativity and respect for the reality of teenagers. Conclusion: the methods and materials contributed to critical thinking in schools, communities and health facilities. The findings enable evidence-based practice of nurses as health educators with teenagers.pt_BR
dc.language.isoenpt_BR
dc.publisherRevista de Enfermagem UFPEpt_BR
dc.subjectDoenças Sexualmente Transmissíveispt_BR
dc.subjectSíndrome da Imunodeficiência Adquiridapt_BR
dc.subjectAdolescentept_BR
dc.titleMethods and educational materials used by nurses for prevention of sexually transmitted diseases in adolescence : integrative reviewpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbridentificar métodos e materiais instrucionais utilizados pelos enfermeiros nas intervenções educativas com adolescentes para prevenção das Doenças Sexualmente Transmissíveis e Aids. Método: revisão integrativa realizada nas bases de dados Scopus, PubMed, CINAHL, Cochrane e SAGE com descritores não controlados: adolescent, teenage, nursing, health education, prevention, STD or AIDS, intervention, strategy e method. Foram analisados 12 artigos e suas intervenções educativas com categorização em métodos e materiais instrucionais. Resultados: métodos: discussão em grupo, instrução individual, demonstração, dramatização e aula expositiva. Materiais: recursos escritos, auditivos, visuais e modelos para demonstrações. As intervenções educativas apresentaram características de inovação, criatividade e respeito à realidade dos adolescentes. Conclusão: os métodos e materiais contribuíram para a reflexão crítica em escolas, comunidades e unidades de saúde. Os achados possibilitam a prática baseada em evidências do enfermeiro como educador em saúde com adolescentes.pt_BR
dc.description.abstract-esidentificar los métodos y materiales didácticos utilizados por las enfermeras en las intervenciones educativas con adolescentes para la prevención de enfermedades de transmisión sexual y SIDA. Método: revisión integradora realizada en la base de datos Scopus, PubMed, CINAHL, Cochrane y SAGE con descriptores no controlados: los adolescentes, adolescente, enfermería, educación para la salud, prevención, enfermedades de transmisión sexual o el SIDA, intervención, estrategia y método. Se analizaron 12 artículos e intervenciones educativas con sus métodos de categorización y materiales de instrucción. Resultados: los métodos: discusión en grupo, instrucción individual, demostraciones, conferencias y clases. Materiales: recursos escritos, auditivos, visuales y modelos para demostraciones y clases. Las intervenciones educativas fueron características de la innovación, la creatividad y el respeto a la realidad de los adolescentes. Conclusión: los métodos y materiales aportados al pensamiento crítico en las escuelas, las comunidades y los centros de salud. Los resultados permiten la práctica basada en la evidencia de las enfermeras como educadores de salud con adolescentes.pt_BR
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