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dc.contributor.authorPatricio, Pétrus David Sousa-
dc.contributor.authorMartins, Edson Soares-
dc.date.accessioned2021-10-08T18:11:49Z-
dc.date.available2021-10-08T18:11:49Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationPATRICIO, Pétrus David Sousa; MARTINS, Edson Soares. Trilhando a fuga do ego: a estetização do luto no conto Kino, de Haruki Murakami. Revista Entrelaces, Fortaleza, v. 13, n. 25, p. 142-161, jul./set. 2021.pt_BR
dc.identifier.issn2596-2817 (online)-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61090-
dc.description.abstractThe present paper intends, from the understanding of the process of mimesis, analyze how the short story Kino (2015), by the Japanese author Haruki Murakami, is capable of aestheticize the mental state of mourning. In a first moment, it seeks to do the course of the mimetic process, proposed by Paul Ricoeur (1994), and understand how one author is capable of grasp an event from the life field and transpose it to the aesthetic work field. Then, the contemporary Japanese literature is introduced and situated in the social sphere, so that it can be understood how it reproduce a collective identity anguish. In the third moment of the paper, the short story Kino, featured in the collection Men without women, is analysed. The Bakhtinian dialogical relationship is the theoretical-methodological link between the previous sections and the analysis itself. In this, it is used the studies proposed by Freud and Bachelard so that it can be understood how the mourning is elaborated in a narrative that imprehends both a physical and a mental escape. That way, it concludes that Murakami, using a set of narrative elements, takes the literary system of which he is part of as a mechanism for the analysis of a discontent that originates in the social sphere and ends in the individual one.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherRevista Entrelacespt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMímesispt_BR
dc.subjectLiteratura contemporânea japonesapt_BR
dc.subjectLutopt_BR
dc.subjectKinopt_BR
dc.subjectHaruki Murakamipt_BR
dc.titleTrilhando a fuga do ego: a estetização do luto no conto Kino, de Haruki Murakamipt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrO presente trabalho pretende, a partir do entendimento do processo de mímesis, analisar como o conto Kino (2015), do autor japonês Haruki Murakami, é capaz de estetizar o estado mental do luto. Em um primeiro momento, busca-se fazer o percurso do processo de mimetização, proposto por Paul Ricoeur (1994), e entender como um autor é capaz de apreender um evento do campo da vida e transportá-lo para o campo estético. Em seguida, a literatura contemporânea japonesa é introduzida e situada no âmbito social, para que se possa entender como ela reproduz uma angústia identitária coletiva. No terceiro momento do trabalho, o conto Kino, presente na coletânea Homens sem mulheres, é analisado. A relação dialógica bakhtiniana é a ligação teórico-metodológica entre as seções anteriores e a análise propriamente dita. Nesta, utilizam-se estudos propostos por Freud e Bachelard, para que se possa entender como o luto é elaborado numa narrativa que empreende tanto uma fuga física quanto uma fuga mental. Dessa forma, conclui-se que Murakami, utilizando um conjunto de elementos narrativos, toma o sistema literário do qual faz parte como um mecanismo para a análise de um mal-estar que se inicia no âmbito social e se finda no individual.pt_BR
dc.title.enTracking the ego’s escape: the aestheticization of the mourning in the short story Kino, by Haruki Murakamipt_BR
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