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http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/56536
Registro completo de metadados
Campo DC | Valor | Idioma |
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dc.contributor.author | Silva, Fernando José Araújo da | - |
dc.contributor.author | Matos, José Everardo Xavier de | - |
dc.date.accessioned | 2021-02-12T16:15:13Z | - |
dc.date.available | 2021-02-12T16:15:13Z | - |
dc.date.issued | 2009 | - |
dc.identifier.citation | SILVA, Fernando José Araújo da; MATOS, José Everardo Xavier de. A note on the potential of CNSL in fuel blends for engines in Brazil. Rev. Tecnol., Fortaleza, v.30, n.1, p. 89-96, jun. 2009. | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2318-0730 | - |
dc.identifier.uri | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56536 | - |
dc.description.abstract | CNSL is a by-product of the cashew industry which is the pericarp fluid of the nut. Main producers (India, Nigeria and Brazil) cannot store CNSL as a commodity. The international consumers market is unstable. Thus there is a potential for the use of CNSL in fuel blends in Brazil. Fuel mixtures with 1, 2, 5 and 10% of CNSL may provide savings of in 0.82, 1.63, 4.08 and 8.16%, respectively. However, the blends imply in considerable changes in fuel viscosity and require an investigation on the impacts on engine performance and on part components. A more detailed survey on economical viability should also be addressed due to price variations of CNSL and fuels for the mixtures. | pt_BR |
dc.language.iso | en | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Biocombustível | pt_BR |
dc.subject | LCC | pt_BR |
dc.subject | Misturas de combustíveis | pt_BR |
dc.title | A note on the potential of CNSL in fuel blends for engines in Brazil | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.description.abstract-ptbr | O LCC é um subproduto da indústria de caju, que é o fluido do pericarpo da noz. Os principais produtores (Índia, Nigéria e Brasil) não podem armazenar o LCC como uma commodity. O mercado de consumidor é instável, sugerindo um potencial para o uso do LCC em misturas de combustível no Brasil. Misturas com 1, 2, 5 e 10% de LCC podem prover poupanças de 0,82; 1,63; 4,08 e 8,16%, respectivamente. Porém, as misturas de combustível indicam mudanças consideráveis na viscosidade dos combustíveis e requerem uma investigação do impacto no desempenho de motores e componentes. Uma pesquisa mais detalhada sobre a viabilidade econômica deve ser endereçada com base nas variações de preço do LCC e dos combustíveis para formulação das misturas. | pt_BR |
Aparece nas coleções: | DEHA - Artigos publicados em revista científica |
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Arquivo | Descrição | Tamanho | Formato | |
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