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dc.contributor.authorBomfim, Natanael Reis-
dc.date.accessioned2020-11-11T12:20:38Z-
dc.date.available2020-11-11T12:20:38Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationBOMFIM, Natanael Reis. Representações e práticas sociais de juventudes no espaço geográfico. Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 19, p. 1-13, set./dez. 2018.pt_BR
dc.identifier.issn2178-0463-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55160-
dc.description.abstractIn recent decades, debates about education in the contemporary world have emerged as a phenomenon that looks at the hope of social transformation in the face of emerging global and local problems, such as ethnic-racial diversity, environmental issues, territorialization, deterritorialization, identity crises, among others. On the other hand, their relationship with the discussion about youth protagonism has been based on the perspective of their feelings and participation in relation to the local community. Thus, through the research results of GIPRES, about the understanding of young people / students about the socio-spatial perception process of the Suburb Railroad of Salvador / BA, we seek in this theoretical article to reflect on the social practices of young people in space geographique. For this, it was necessary to approach the ideas of Moscovici (1961), about the nature, approaches, functions of representations and social practices articulated with the conceptions of social space of Lefebvre (2006; 2015) and lived space of Bomfim (2009). In this movement, we anchor in the finite considerations the sociological conception of youths with our idea of conceptual basis of the S: Knowledge and Practices Sustainable Socio-educational, Youth and Youth and Socio-educational Spaces in / to the Suburb.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherGeosaberespt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRepresentações sociaispt_BR
dc.subjectPráticas sociaispt_BR
dc.subjectJuventudespt_BR
dc.subjectEspaço geográficopt_BR
dc.titleRepresentações e práticas sociais de juventudes no espaço geográficopt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrNas últimas décadas, os debates sobre educação na contemporaneidade surgem como um fenômeno o qual os olhares se voltam na esperança de transformação social diante das problemáticas emergentes globais e locais, tais como: diversidade etnico-racial, questões ambientais, territorializaçao, desterritorializaçao, crises identitárias, entre outras. Por outro lado, sua relação com a discussão sobre o protagonismo juvenil têm se pautado na perspectiva do sentimento e participação dos mesmos em relação à comunidade local. Assim, por meio dos resultados de pesquisa do GIPRES1 , sobre a compreensão de jovens/alunos sobre o processo de percepção socioespacial do Subúrbio Ferroviário de Salvador/BA, buscamos nesse artigo teórico refletir sobre as práticas sociais de jovens no espaço geográfico. Para tal, fez-se necessário aproximar as ideias de Serge Moscovici, sobre a natureza, abordagens, funções das representações e práticas sociais articuladas com as concepções de espaço social de Lefebvre (2006 ; 20150 e espaço vivido de Bomfim (2009). Nesse movimento, ancoramos nas considerações finaisas a concepção sociológica de juventudes com a a nossa ideia de base conceitual dos S : Saberes e Práticas Socioeducativas Sustentáveis, Juventudes e Espaços Socioeducativos no/para o Subúrbio.pt_BR
dc.title.enSocial representations: elos with knowledge, practices and youth in space geographiquept_BR
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