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dc.contributor.authorRibeiro, Jefferson-
dc.contributor.authorVieira, Rafaela-
dc.contributor.authorNovaes, Jéssica Marciélly de-
dc.date.accessioned2020-08-20T11:10:01Z-
dc.date.available2020-08-20T11:10:01Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationRIBEIRO, Jefferson; VIEIRA, Rafaela; NOVAES, Jéssica Marciélly de. Educação ambiental no processo de gestão de risco de desastres. Geosaberes, Fortaleza, v. 11, p. 232 - 250, abr. 2020.pt_BR
dc.identifier.issn2178-0463-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53535-
dc.description.abstractIn the Hydrographic Basin Itajai River/ SC (HBIR) disasters of great magnitude are frequent, among them those occurred in 1983/84 and 2008. The objective of this research is to analyze the contribution of Environmental Education (EE) to Disaster Risk Management (DRM) in municipalities of BHRI. It is descriptive and explanatory, of a qualitative and quantitative nature. It is based on the method of systemic approach and uses techniques of direct documentation (field research) and indirect (documentary and bibliographic research). The results obtained were: (1) identification of innovative national and international strategies that use Information and Communication Technologies (ICT) in AD actions for DRM; (2) critical analysis of the objects and strategies used in the actions of EA for GRD in BHRI; (3) indication of innovative stra-tegies incorporating ICTs that enhance the EE actions implemented at HBIR.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherGeosaberespt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação ambientalpt_BR
dc.subjectGestão de riscos de desastrespt_BR
dc.subjectDefesa civilpt_BR
dc.titleEducação ambiental no processo de gestão de risco de desastrespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrNa Bacia Hidrográfica do Rio Itajaí/SC (BHRI) são frequentes os desastres de grande magnitude, dentre eles os ocorridos em 1983/84 e 2008. A pesquisa tem por objetivo analisar a contribuição da Educação Ambiental (EA) para Gestão de Riscos de Desastres (GRD) em municípios da BHRI, sendo do tipo descritiva e explicativa, de caráter quali-quantitativo. Pauta-se no método de abordagem sistêmico e utiliza técnicas de documentação direta (pesquisa em campo) e indireta (pesquisa documental e bibliográfica). Os resultados obtidos foram: (1) identificação de estratégias inovadoras nacionais e internacionais que utilizam Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) em ações de EA para GRD; (2) análise crítica dos objetos e estratégias utilizados nas ações de EA para GRD na BHRI; (3) indicação de estratégias inovadoras que incorporem TICs e que potencializam as ações de EA implementadas na BHRI.pt_BR
dc.title.enEnvironmental education in the disaster risk management processpt_BR
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