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dc.contributor.advisorNunes, Emanuel Ricardo Germano-
dc.contributor.authorCavalcante, Glauber Holanda-
dc.date.accessioned2020-05-08T12:52:56Z-
dc.date.available2020-05-08T12:52:56Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationCAVALCANTE, Glauber Holanda. Saber e fé em Montaigne. 2018. 101 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.pt_BR
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51619-
dc.description.abstractThis research proposes to approach the notion of knowledge and faith (was) suggested by Michel de Montaigne (1533-1592), from the essay Apology to Raymond de Sebond (II, 12). For this, we present how the French thinker analyzed the ideological confrontation between opposing currents that marked his time. Having as a starting point the attempt to decipher the Apology, the research opts for a certain approach, in which there is possibility of contextualizing the apologetic essay by understanding the specificities treated. How does Montaigne rehearse the path of knowledge and the way of faith? What would a wise or faithful man be? Is the theoretical criterion superior to the practical one? How should they act amidst the chaos of ideas and the customary use of generalized violence? Where would reason and good Christian faith be through the practice of evil? In this essay, Montaigne apparently does the defense of Natural Theology (1434) by the Catalan physician Raymond de Sebond (? -1436), but we are faced with a framework of diverse attributes that permeate the work, whether in theological, scientific or political sense, ethical or philosophical. Re-evaluating the human instrument and evidencing the disconnection between the human sphere and the divine sphere from the ethical criterion becomes the central framework of Apology. Man would be condemned to occupy the space in which he is, limited, without supernatural protection. Neither chair nor cathedral has tools to dye the truth, or the truths of the world. In this way, the sense of analysis of the notion of knowledge and faith must be defined, from the author's point of view, either in the Apologia or in other secondary essays. For this research we also adopt the following interpretative hypotheses: i) the knowledge has limited sense; ii) skepticism allows us to face the questions about the truth; iii) the divine dimension is dissociated from the human dimension; v) the question of truth is not separated from the moral problems, nor from the anthropological, epistemological, political and ethical treatment considered by Montaigne.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectApologiapt_BR
dc.subjectCeticismopt_BR
dc.subjectpt_BR
dc.subjectRazãopt_BR
dc.subjectVerdadept_BR
dc.subjectApologypt_BR
dc.subjectSkepticismpt_BR
dc.subjectFaithpt_BR
dc.subjectReasonpt_BR
dc.subjectTruthpt_BR
dc.titleSaber e fé em Montaignept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.description.abstract-ptbrEsta pesquisa se propõe a abordar a noção de saber (savoir) e fé (foi) sugerida por Michel de Montaigne (1533-1592), a partir do ensaio Apologia de Raimond de Sebond (II,12). Para tanto, apresentamos como o pensador francês analisou o confronto ideológico entre correntes opostas que marcaram seu tempo. Como Montaigne ensaia a via do saber e a via da fé? Essa questão reflete na análise acerca do que seria o homem verdadeiramente sábio e fiel. O critério teórico passa a ser entendido pelo lado prático. O autor se encontrava inserido no questionamento do como se vive e do como se deve agir, levando o âmbito político a ser analisado pela óptica da moral. Reavaliar o conhecimento racional e tudo que dele provém pode evidenciar a desconexão entre a esfera humana e a esfera divina, levando, assim, a discussão para o campo ético enquanto quadro central da Apologia de Raimond de Sebond. Sem amparo sobrenatural, o homem estaria condenado a ocupar o espaço no qual se encontra, limitado, e tendo apenas a política como amparo. Nem Cátedra, nem Catedral possuem ferramentas para tingir a verdade, ou as verdades do mundo. Desta forma, o sentido de análise da noção de saber e fé precisa ser definido, sob a óptica independente do autor, seja na Apologia, ou ainda em outros ensaios secundários. Para esta pesquisa adotamos ainda as seguintes hipóteses interpretativas: i) o saber possui sentido limitado; ii) o ceticismo permite enfrentar as questões sobre a verdade; iii) a dimensão divina está dissociada da dimensão humana; v) a questão da verdade não está separada do problema moral, nem tampouco do tratamento antropológico, epistemológico, político e ético considerados por Montaigne.pt_BR
dc.title.enKnowledge and faith in Montaignept_BR
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