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http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/50365
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | Fernandes, Geraldo Augusto | - |
dc.date.accessioned | 2020-02-28T10:59:07Z | - |
dc.date.available | 2020-02-28T10:59:07Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | FERNANDES, Geraldo Augusto.A inversio no Cancioneiro geral de Garcia de Resende: adynata e sínquises.Via Atlantica. n. 30, p. 275-287, 2016. | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1516-5159 | - |
dc.identifier.uri | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50365 | - |
dc.description.abstract | The adynata and the versus rapportati are extreme embellishing means that the classical poets used to express the inversions –those of a world in mutation as well as those of preciosity for the poetical expression. In order to express poetically the poets of the Garcia de Resende’s Cancioneiro geral of 1516 take advantage of these resources. This study intends to show examples of the synchysis and of the adynata and analyze if the tropes were possibly used by the poets of the Cancioneiro as a skill of poetical language or of expression of the thought: would those tropes be only a poetical mean or expression of a world inverted, transgressing the concepts of stability and security? Keywords: Garcia de Resende’s Cancioneiro geral, adynata, synchysis, rhetoric, tropes | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.publisher | Revista Via Atlantica | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Sínquise | pt_BR |
dc.subject | Retórica | pt_BR |
dc.subject | Cancioneiro geral de Garcia de Resende | pt_BR |
dc.title | A inversio no Cancioneiro geral de Garcia de Resende: adynata e sínquises | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.description.abstract-ptbr | Os adynata e os versus rapportati são recursos embelezadores extremos que os poetas clássicos usavam para expressar as inversões – tanto aquelas de um mundo em mutação, quanto aquelas de preciosismo na expressão poética. É a esses recursos que recorrem os poetas do Cancioneiro geral de Garcia de Resende de 1516. Este estudo pretende mostrar exemplos de sínquise e de adynaton do Cancioneiro, e analisar se esses tropos foram possivelmente usados pelos poetas do Cancioneiro como artifício de linguagem poética ou de expressão de pensamento: seriam apenas artifício poético ou expressão de um mundo invertido, transgredindo todo um conceito de estabilidade e de segurança? | pt_BR |
dc.title.en | The inversio in Garcia de Resende’s Cancioneiro geral: adynata and synchysi | pt_BR |
Appears in Collections: | DLIT - Artigos publicados em revistas científicas |
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